tiistai 27. kesäkuuta 2017

Juhannus 2017

Mun juhannus ei todellakaan menny niinku sunnittelin. Perjantai valkeni ruokahaluttomuudella, iltapäivällä tuli huono olo ja aivan uskomattoman kylmä ja eiköhän sitä illalla vielä lentäny laatta. Eli mahataudissa tuli ne kolme päivää vietettyä. Mikään mitä join tai söin ei pysynyt sisällä eikä oikeastaan pystynyt mitään muuta tekemään kun maata sängyllä kissan kanssa. Ainakin kissa tykkäsi kun oli joku jonka kanssa koko päivä nukkua. 
Nyt mun juhannusherkut odottelee tuolla kaapissa ruoka- tai herkkuhalun palaamista. Tällä hetkellä kaikki ajatus ruoasta ällöttää. Löytyykö ketään muuta jolla juhannus olis menny yhtä penkin alle ku mulla?
Tässä kuitenkin kesäisiä omenankukka kuvia, joita räpsein pari viikkoa sitten mummun omenapuusta kun olin kotona käymässä. 


Näitä kuvia kyllä riittää varmaan kesän jokaiseen postaukseen, sen verta hullaannuin kuvia näpsimään!

keskiviikko 21. kesäkuuta 2017

Treenikatsaus viikkoon 24

Kevennettynä tein viime viikon lauantaina juostun puolimaratonin takia. Lisäksi venyttelin joka ilta ja rullailin jalkoja melkein joka ilta.
Tiistaina kävin kumminkin juoksemassa hieman kovemman treenin. Alkuun 10 minuuttia verkkaa eli 1,5 km. Sen jälkeen 40 minuuttia tasavauhtista reipasta. En nyt kyllä muista mikä mun tavoitevauhti tuolle oli, oliko se 5:40 vai 5:20 min/km. Keskivauhti oli kuitenkin 5:30 min/km ja keskisyke 174. Juoksin lähes koko matkan kovaan myötätuuleen mikä helpotti hieman juoksua. Muistan kyllä miettineeni, että tuskin jaksan tätä vauhtia juosta 21 kilometriä. Loppuun vielä verkkasin toiset 10 minuuttia eli 1,4 km. Yhteensä treenille tuli mittaa 10,2 km.

Torstaina lähdin lenkille vasta puoli yhdeksältä illalla. Päivällä oli ollut todella kuuma mutta tuohon aikaan sai jo topin päälle heittää verkkatakin. En yleensä juokse noin myöhään mutta tällä kertaa ajattelin kokeilla. Ehkä kannattaa kokeilla myös toisenkin kerran sillä juoksu tuntui parhaalta pitkään aikaan! 40 minuuttiin juoksin pk-sykkeillä hiukkasen vajaa 6,5 km. Tällä hetkellä mulla on ikäänkuin kaksi pk-vauhtia. Hitaamman juoksen sykkeet alle 150 jolloin vauhtikin on lähemmäs 7 min/km. Toisella pk-vauhdilla syke saa nousta 155 asti ja tällöin vauhti osuu usein 6-6:30 min/km väliin. 

Lauantaina koittikin se puolikas, ja siitä löytyy juttua yksi postaus taaksepäin.

Sunnuntaina mun jalat oli tosi hyvässä kunnossa. Ihan pikkiriikkisen oli jäykkyyttä oikeassa etureidessä havaittavissa. Kävin käveleen ja samalla lintuja kuvaileen kevyesti reilun tunnin eli jotain 6 kilsaa. 

Ma: Lepo.
Ti: Juoksu 60 min / 10,2 km.
Ke: Lepo.
To: Juoksu 40 min / 6,5 km. Keskisyke 152, -vauhti 6:12 min/km.
Pe: Lepo.
La: 21,2 km / 1h 54 min. Keskivauhti 5:22 min/km.
Su: Kevyttä kävelyä.

maanantai 19. kesäkuuta 2017

Vuoden eka puolimaraton

Lauantaina juoksin Ylivieskassa vuoden ekan puolikkaan. Voisin tehdä siitä pitkän sepustuksen alkaen aamuvarhaisesta. 
Mun oli tarkoitus herätä kasilta mutta heräsinkin jo ennen kuutta. Tapahtuman startti oli vasta 12 joten halusin nukkua hieman pidempään. Onneksi sain vielä reilun tunnin unta ja kun viimein heräsin ei olo ollut väsynyt. Kropassa oli muutenkin hyvä olo, mikään paikka ei tuntunut olevan jumissa tai kipeä työviikon jälkeen. 
Aamulla söin karjalanpiirakan paistetulla kananmunalla, kaksi keksiä ja hieman kahvia. Pari tuntia ennen lähtöä söin vielä banaanin. Aamulla join vettä, mehua ja urheilujuomaa aika maltillisesti. Nyt kun ajattelee, niin olisi ehkä runsaamman aamupalan voinut syödä. 
Jo aamusta lämpöä oli vajaa 20 astetta ja tuntia ennen lähtöä oli 22 astetta. Luultavasti juoksun aikana lämpötila kohosi vielä joitain asteita. Aurinko paistoi lähes koko juoksun ajan, jonkin verran myös tuuli ja se vei kuumaa tunnetta iholta pois. Tuulen tosin huomasi vain kun tuuli vastaan.

Ennen starttia verkkasin 11 min / 1,77 km ja juoksu tuntui edelleen hyvältä. Mietin otanko juomapullovyötä mukaan koko matkalle, lopulta päädyin ottamaan neljästä pikkupullosta mukaan kaksi pulloa urheilujuomaa mukaan. Niiden lisäksi join jokaisella kuudella juomapisteellä vettä. Olisin kyllä tarvinnut ne loputkin kaksi pulloa urkkajuomaa, sen verran suu kuivui juomisten välissä.
Mun suunnitelma vauhtien suhteen oli ottaa ekat neljä kilsaa 5:40 min/km ja sitten loppumatka 5:20 min/km ja mieluusti vielä jonkinlainen loppukiristys. Heti alussa porukka kuitenki lähti tosi kovaa liikenteeseen ja vauhti oli alle 5:40. En millään malttanut itsekään vauhtia hiljentää kun kaikki menivät edelle.
Ekat kolme kilsaa menivät tosi nopeasti eikä vauhtikaan tuntunut pahalta. Siinä kahdeksan kilsan kohdalla alkoi juoksu tuntua raskaalta. Olin yrittänyt pitää 5:20 vauhtia mutta ei se oikein onnistunut. Vauhti vaihteli aivan koko ajan, välillä se oli alle tuon välillä taas lähemmäs 6 min/km. Koetin koko ajan juosta jonkun peesissä ja sitten kun vauhti tuntui hiljentyvän niin lähdin eelle. Hieman ennen 11 kilometrin täyttymistä otin mun ainoan geelin ja se tuli kyllä tarpeeseen. Yleensä mulla noiden geelien kanssa on niin, etten vaan saa niitä alas mutta tämä meni helposti. Jossain tuossa paikkeilla myös mietin että pääsenköhän mää maaliin asti.

Oikeastaan viimeisten alle kymmenen kilsan ajan otin tavoitteeksi ottaa edellä menevä kiinni ja juosta hetki peesissä keräten voimia ja sitten taas lähteä ottamaan seuraavaa kiinni. Juoksin ehkä kilsat 18-20 erään miehen takana ja kun maaliin oli matkaa kilsa hän sanoi, että :" Ota nyt loppukiri, mulla on vielä yksi kierros jäljellä". Hän oli siis maratoonari. Minä siihen jotain vastasin että en oikein tiedä jaksanko kiristää kun tuntuu melko pahalta. Kuitenkin vielä viimeisen kilsan vedin noin 5 min/km vauhdilla ja tulin maaliin naisten sarjan neljäntenä. Hiukkasen ärsytti se, että hävisin kolmannen sijan minuutilla. Ennätyksestänikin jäin minuutti 20 sekkaa eli olin maalissa ajalla 1h 53 min 38s. Aluksi olin vähän pettynyt, mutta nyt kun ajattelee niin tuo on ihan hyvä aika siihen nähden kuinka tukala keli oli. Keskivauhti matkalla oli 5:22 min/km.


Kaiken kaikkiaan tuo juoksu oli hieman erilainen kun yleensä. Ensinnäkin puolimaraton kierettiin yhtenä lenkkinä mikä oli mulle uutta. Toisena olen yleensä tottunut juoksemaan kisat yksin, tällä kertaa juoksin lähes koko ajan jonkun peesissä. Kolmantena vielä tuo, että en onnistunut ottamaan alkua tarpeeksi rauhallisesti. Yleensä maltan pitää pääni ja sitten on voimia ottaa muita kiinni. Tällä kertaa minua ohiteltiin ja paljon. Ehkä aikakin olisi voinut olla parempi jos olisin malttanut alun kanssa. Ei voi tietää.

No, koska ennätystä ei tullut niin jatkan puolikkaan treenaamista. Seuraavat kisat ovatkin heinäkuun ekana viikonloppuna Vetelissä 6,6 kilsaa ja sen jälkeisenä viikonloppuna uusi yritys puolikkaalla.