lauantai 23. maaliskuuta 2019

Helmikuun treenit



Helmikuu jäi mieleen harvinaisen surkeana hiihtokuukautena. En ole varmaan eläissäni hiihtänyt helmikuussa niin vähän kuin tänä vuonna, vain 33,3 km. Mutta eipä sitä hiihdellä kun ei ole kelejäkään. Itse ainakin miellän helmikuun vielä täydeksi talvikuukaudeksi enkä yhtään iloinnut plussakeleistä, monet kun tuntuivat iloitsevan jo helmikuussa alkavasta keväästä...

Eipä juoksukilometreissäkään ole hurraamista, vain vajaat 71 kilsaa tuli juostua. Lenkit olivat enimmäkseen lyhyitä, noin 5 kilsan pituisia. Pisin lenkki oli 11,4 km. Tuntuu, että juoksukuntoni vastaa tällä hetkellä sitä mitä se oli 2-3 vuotta sitten eli suoraan sanottuna on aivan hanurista. Mutta ei auta, kuntoa ei voi kohottaa sormia napsauttamalla, täytyy vaan jaksaa puurtaa ja kyllä se aherrus lopulta (vuoden päästä) palkitaan kovalla kunnolla.

Helmikuun lopulla sairastuin pieneen flunssaan ja sekin verotti oman osuutensa. Tässä viikon treenit, juuri ennen sairasviikkoani: 

Maanantai: Jooga 40 min. Harvinaista, että viikko alkaa lepopäivällä!

Tiistai: Kohtalaisen raskas sähly 52 min.

Keskiviikko: Lepo.

Torstai: Juoksu 5,15 km / 31 min.

Perjantai: Tehokas, koko kropan kuntosalitreeni 61 min. 

Lauantai: Jooga 39 min. Pk-lenkki 60 min / 9km, keskisyke 148, -vauhti 6:42 min.

Sunnuntai: Vauhtikestävyys 56 min / 9,5 km. 10 min verkka, jonka jälkeen 3 x 10 min kiihtyvän reippaasti 3 minuutin palautuksilla, loppuun 10 min verkka. Tällä lenkillä huomasin sykkeen olevan tavallista korkeampi reippaammilla osuuksilla ja seuraavana päivänä heräsinkin kurkkukipuisena. 
Alkuverkka 10 min: 1,6 km, keskisyke 144, -vauhti 6:21 min/km.
Veto 1: 1,9 km, k.syke 172, k.vauhti 5:13 min/km.
Veto 2: 1,8 km. k.syke 172, k.vauhti 5:25 min/km.
Veto 3: Sama kuin veto 2.
Loppuverkka 10 min: 1,45 km, 156, 6:54 min/km.

perjantai 15. maaliskuuta 2019

Oliksulla kiva loma?

No ei ollut.
Mun hiihtolomaviikko ei mennyt suunnitelmien mukaan.
Sunnuntaina lenkillä huomasin sykkeen olevan aavistuksen normaalia korkeampi ja illalla iski oudot vilunvärisykset.
Maanantaiaamuna heräsin kurkku karheana ja nenä tukossa.
Ai ku kiva. 
Minä, joka en ikinä sairastu, sairastuin just lomaviikon ekana päivänä. 
Lomaviikolla oli tarkoitus: hiihtää, juosta, käydä salilla, jumpata, pumpata, luistella, joogata, kävellä... Rip kaikki tämä. 

Okei, todellisuudessa mulla oli koko viikon vain hieman karhea kurkku, nenä ihan vähän tukossa ja aamuisin ääni pois. Ei edes kuumetta. Kaikki kehon energia oli tallessa, en vaan voinut purkaa sitä urheiluun, jotta tauti ei pahenisi ja päätyisin sinne sängyn pohjalle kuumehouruissa. 


Sen johdosta, että mun lomasuunnitelmat meni urheilun osalta uusiksi (eli jouduin vain penkkiurheilemaan, onneks oli sentään hiihdot MM-kisat) enkä päässyt purkamaan energiaa lenkille, niinkuin normaalisti, oli mulla koko viikon pinna kireällä ja mieli matalalla (liikunnan vaikutus mieleen ja mielialaan tuli taas erittäin vahvasti esille). 

Mut sitte mää tajusin, että mää kuitenkin pystyn kevyesti ulkoilemaan. Mää pystyin käymään varaamassani hieronnassa. Pystyin käydä joka päivä pienellä kävelylenkillä. Pystyin tehdä jopa pitkän, vaikka sitäkin kevyemmän salitreenin. Pystyin käydä saunassa. Mää pystyin tekemään jotain, mitä Kokkolassa en juuri koskaan tee, eli menemään metsään (ja kiipeämään puuhun). Ja näistä asioista mun pitää osata lomallani nauttia. 



Katsoessani kun huippu-urheilijat urheili telkkarissa, mä sain aivan jäätävän motivaatiopiikin urheilua kohtaan. Oon aina rakastanut liikuntaa ja mulla on halu kehittyä ja kilpailla, mutta en tunne että olisin koskaan oikeasti treenannut tosissani. Sitten iski ajatuksella, että miksi en kokeilisi, että kuinka paljon treeniä mun keho kestää? 

Juoksukilometrejä ei voi yhtäkkiä nostaa kahdestakymmenestä sataan per viikko, tai en voi yhtäkkiä alkaa tehdä 50 kilsan hiihtolenkkejä tai kolmen tunnin lumihangessa rämpimisiä, vaan nyt täytyisi malttaa mieli ja nostaa treenimääriä vähän vähältä kohti kesää. Harmi, kun tuntuu että mulla ei tällä hetkellä löydy motivaatiota mitään muuta ku urheilua kohtaan. Mutta pienin askelin kohti elämäni kovinta kuntoa!

Mikä tän tekstin pointti oli?
No ei mikään. Halusin vain julkaista parit kuvat ja kertoa, että haluan urheilla.

lauantai 23. helmikuuta 2019

12 x kolme asiaa tällä hetkellä

Kolme asiaa, joista pidän erityisen paljon juuri nyt.
Juuri alkanut hiihtoloma. En muista, millon viimeksi olisin ollut näin väsynyt, joten tää loma tuli just oikealla hetkellä. Nyt saa seuraavat 10 päivää ottaa niin rennosti kuin mahdollista ja kerätä voimia tulevaan kevääseen.

Hiihdon mm-kisat. Ja vieläpä mun loman aikaan! Oon aivan fiiliksissä näistä kisoista, aion kattoo kaikki hiihdot ja yhdistetyn kisat.

Viikon päästä oleva laskiainen. Tarkoittaa sitä, että koko ens viikon saa syödä laskiaispullia. Se tyyppi, joka on keksinyt laittaa pullan väliin hilloa ja kermavaahtoa on maailman paras tyyppi.


Kolme asiaa, joista en pidä tällä hetkellä.
Plussakelit. Ei pääse hiihtään. Sunnuntaina olis ollut yks hiihtotapahtuma, johon olin suunnitellu osallistuvani, mutta ei paljoo hiihdellä kun ulkona on plus viis astetta ja sataa vettä.

Joulukilot, joista en vaan pääse eroon. Miks tuntuu, että ennen paino tippui ihan itsestään, mutta nyt kun ajattelenkin kuntokuuria, niin tupsahtaa kaks kiloo lisää laardia vyötärölle?

Soittamisesta ei voi pitää taukoa. Lomalla on pakko harjoitella säestyksiä, jotta ei heti loman jälkeen kuole stressiin, kun konsertit ja "tutkinnot" puskee päälle eikä meikä osaa mitään. Vaikka loma soittamisesta tekisi oikeesti mielelle ja keholle tosi hyvää.


Kolme asiaa, jotka tein viime viikonloppuna.
Tein itse burgereita, ja tein niihin aivan täydellisen naudanlihapihvin! Siis, parempaa en oo ikinä ennen syönyt! Lisäksi tein olutpaneroituja sipulirenkaita, nekin oli tosi hyviä. 

Kävin lenkillä auringonlaskun aikaan. Pitää useamminkin ajoittaa lenkit auringonlaskuun.

Yritin käydä hiihtämässä, mutta siitä ei tullut yhtään mitään, kun latu oli kuin luistinrata.



Kolme asiaa, jotka olen oppinut viimeaikoina.
Soittamaan rummuilla Nirvanan Come As You Are:n kokonaan! 

Neulomaan Oslo-pipon.

Täydellisen pihvin salaisuuden. 


Kolme asiaa, joita en osaa vieläkään yrityksestä huolimatta.
Tehdä sählyssä maaleja.

Kyyhkyn matkimispuhallusta.

Vastustaa mielitekoja. 


Kolme asiaa, jotka haluaisin osata juuri nyt.
Vastustaa mielitekoja.

Tehdä maaleja sählyssä.

Prima vistata täydellisesti. 


Kolme asiaa, jotka minun pitäisi tehdä vielä tänään.
 Käydä saunassa.

Syödä.

Nukahtaa ajoissa. 



Kolme asiaa, jotka puen mielelläni päälleni tällä hetkellä.
Uuden Oslo-piponi.

Treenivaatteet.

Yövaatteet. Jee.


Kolme asiaa, jotka saavat minut rentoutumaan tällä hetkellä.
 Kehräävä kissa läppärin edessä. 

Juoksulenkki.

Ajatus saunanlauteilla makoilusta. 


Kolme asiaa, jotka haluaisin hankkia nyt.
Oman rumpusetin.

Oman urheilijaukkelin.

No karkkia tekee aina mieli.


Kolme asiaa, joista unelmoin tänään.
Hiihtomatkasta jonnekin jylhiin maisemiin.

Lomasta, jolloin mun ei tarvis soittaa ollenkaan.

Kesästä. 


Kolme asiaa, joita odotan innolla lähitulevaisuudessa.
Huomisia hiihdon ja yhdistetyn parisprinttejä. 

Parin viikon päästä koittavaa Rytmiksen keikkaa, jossa VHB, Kuoppis ja Jylli soittaa Kingston Wallia.

Laskiaispullia.