maanantai 23. helmikuuta 2015

Ylirasitusta(ko)

Morjenttes! 
Eilen taisin jo hieman kertoa kuinka juoksu on loppuviikosta tuntunut vaikealta. 
Perjantaina juoksin kovan 8 kilsaa. Heti ensi askeleilla mahaan alkoi pistään. Ei perinteisesti kylkeen, vaan ihan koko mahaan, molempiin kylkiin, ylävatsaan ja alavatsaan. Pähkäilin, mistä se olisi voinut johtua, sillä olin ollut syömättä noin 2 tuntia, ja juomatta tunnin ennen juoksua. Luulen, että kipu johtui edellisen päivän kovasta salitreenistä, sillä vatsalihakseni olivat olleet jo ennen lenkkiä kipeät. En vain olisi voinut uskoa, että juoksu pahentaa kipua, niin ei ole ennen käynyt.
Eipä tässä vielä kaikki, myös jalat tuntui ihan voimattomilta. Niistä oli puhti myös pois, askel tuntui hyvin raskaalta, eikä se auttanut yhtään sitä, että piti juosta kovaa. Kenties myös samaisesta salitreenistä? 
Päätinkin hidastaa lenkkiä, ja tehdä rennon juoksun. Kilometrivauhti laski semmoiseen 7min/km, mutta rennolta juoksu ei tuntunut missän vaiheessa. Noin kolmelle viimeiselle kilometrille kuitenkin päätin kiristää vauhtia, ettei kova 8 kilometrin lenkki siirtyisi ensi viikolle, sillä vihaan sitä lenkkiä! 
Jotenkin kumman kautta sain kiristettyä vauhtia niin, että keskivauhti oli 5,19 min/km, jotenka lenkki meni siis tuosta kovasta kasista. Huh!

Lauantaina hölköttelin 5 kilsaa. Vatsaan ei silloin onneksi sattunut, mutta jaloista oli edelleen puhti pois. Lisäksi oli semmoinen outo tunne, ikäänkuin ei olisi saanut tarpeeksi happea. 
Sunnuntaina oli tarkoitus juosta rento 16 km, mutta vaihdoin juoksun hiihtoon. Hiihdon aikana ei ollut ikäviä tuntemuksia, muutakuin ettei suksi luistanut plusasteiden takia.

Edellämaintuista tuntemuksista johtuen päätin tehdä itselleni pienen testin tänä aamuna. 
Makoilin herättyäni 5 minuuttia, ja kiinnitin sitten sykevyön. Mittasin viiden minuutin ajan sykettä, samalla makoilin ja selasin puhelimella Iltasanomia. Kirjoitin keskisykkeen ylös, käynnistin sykkeen mittauksen uudestaan, ja nousin seisomaan. Mittasin sykettä kolme minuuttia seisoen. 
Jos makuusykkeen ja seisomasykkeen ero on suuri, voi kyseessä olla ylirasitusta.

Oma sykkeeni makuulla oli 68 (huippusyke 92).
Seisaalla 94 (huippus. 109)
... Joo.

Oikeastaan tiesin jo makuusykkeen oton jälkeen, miten testissä tulee käymään, onhan tuo jo aika korkea syke. Tosin en voi täysin luottaa sykemittarini sykelukemaan, se näyttä aina tosi paljon. Tai sitten sykkeeni vain nousee aina kauhean ylös ja en osaa treenata tarpeeksi matalilla sykkeillä. 

Mites nyt sitten? Jos olisin järkevä niin lepäisin tämä viikon. Mutta koska olen hiihtolomalla, täytyy hiihtolomalla liikkua. Päätinkin, että liikun tämän viikon normaalisti (tällä viikolla on enemmän rauhallisia lenkkejä) ja mittaan sykkeen uudestaan sunnuntaiaamuna. Jos sykkeet on vielä silloin koholla, pidän viikon tauon. Onko tämä nyt sitten sitä terveydellään leikkimistä? 


Viikon 8 treenit

Maanantai: Kovaa hiihtoa 42 minuuttia.

Tiistai: Rentoa hiihtoa 47 min.

Keskiviikko: Lepo

Torstai: Kuntosali 65 min. Lämmittelin 5 min crosstrainerilla, ja tein sitten jaloille, käsille, vatsalle ja selälle 15 min kullekin pienillä painoilla pitkät sarjat.

Perjantai: Juoksua 8 km / 43 min. Keskisyke 181, huippusyke 193, 5,19 min/km.

Lauantai: Hölkkää 5 km / 32 min, keskisyke 166, huippusyke 182, 6,31 min / km.

Sunnuntai: Rentoa hiihtoa 1h 12 min. 

2 kommenttia:

  1. Siinä vaiheessa kun kroppa alkaa hälyttää, kipua ei kannata missään nimessä sivuuttaa!
    Vaikka liikunta onkin tärkeä ja rakas liikuntamuoto, ylikuormittaminen on aina riski. Ymmärrän kyllä täysin, että loman aikana tekisi mieli panostaa liikunnallisuuteen normaalia aktiivisemmin, mutta lepääminen olisi ehdottomasti järkevämpi vaihtoehto. En kuitenkaan usko, että pystyisit olemaan täysin toimettomana koko viikon :) Kannattaa pohtia muita rauhallisempia liikuntavaihtoehtoja juoksun sijaan; jumppa, kävely tms.
    Kokemuksesta voin sanoa, että olen itse ollut samassa tilanteessa enkä tajunnut lopettaa ajoissa. Tie vei sairaalahoitoihin ja minulla todettiin liiallisen rasituksen seurauksena sydämen häiriöitä, ja riskini saada sydänkohtaus oli 80 %. Sitä ajattelee herkästi, että rasitus on ohimenevää ja omista, säännöllisistä tavoistaan ei ole helppo joustaa. Mutta tarpeeksi pitkälle mentyään voi olla liian myöhäistä, kuten sain itse karvaasti kokea.
    Vaikka liikunta onkin terveyttä edistävää, onko se sitä enää kun keho alkaa reagoimaan voimakkaasti?

    VastaaPoista
  2. Oioi, ei kiva :( Ja kyllä, juuri kun motivaatio on huipussaan, on tosi vaikea pidättäytyä liikunnasta. Ajattelin kuitenkin vielä pari päivää katsoa, miltä liikunta tuntuu, ja jos ei hyvältä niin sitten kai pitää levätä.

    VastaaPoista