keskiviikko 4. maaliskuuta 2015

Katsaus helmikuun treeneihin

Helmikuu oli minulle juoksun kannalta outo kuukausi. Motivaatio koheni kovaa vauhtia loppukuukautta kohden, mutta toisaalta jännitti monesti lähteä lenkille, kuinka pahalta se tällä kertaa tuntuu, jaksanko juosta loppuun asti. 
Perusjuoksuviikko koostui parista 5 kilsan hölköttelylenkistä, yhdestä 16 kilsan lenkistä, sekä 1-2 8 kilsan joko rennosta tai kovasta lenkistä. Alkukuusta olen tehnyt noin puolet juoksulenkeistä hiihdon muodossa. Juoksujen lisäksi olen tehnyt kerran viikossa lihastreenin kotona ja kahdesti kävin salilla.

Vaikka motivaatio oli suht hyvä, kyllä niitä ongelmia oli vain paljon.
Yksi vastustava tekijä oli sää. Koko helmikuun on tuullut paljon ja kovaan tuuleen yhdistettynä superliukkaat tiet ei ollut kyllä mikään unelma juoksusää. Hyvä kun eteenpäin edes pääsi. Onneksi nyt tiet ovat jo suhteellisen sulaneet :)

Sykkeen kanssa on myös ollut ongelmia. Se on ollut korkealla lähes jokaisella, myös niillä viiden kilsan hölkkälenkeillä, enkä ymmärrä miksi. Monilla lenkeillä on ollut useita raskaita mäkiä, ovatko ne nostaneet sykettä niin paljon, että se vaikuttaa keskisykkeeseen? Kenties keli on nostanut sitä? Olenko joutumassa ylikuntoon? Sykkeeni on noussut aina hyvin nopeaa korkealle, myös useita vuosia sitten. 

Myös sykemittarin kanssa on ollut pähkäilyä. Juoksuohjelmassani on ilmoitettu vauhti (min/km) jolla lenkki pitäisi juosta, mutta tuon mun sykemittarin näyttämä vauhti vaihtelee tosi nopeasti! Ja uskon että ei edes aina näytä oikein. Monesti tuntuu että juoksen kovempaa kuin mittari näyttää. Hetken päästä kun katson uudestaan (en ole tietoisesti muuttanut vauhtiani), on lukema pudonnut parillakin minuutilla, jolloin juoksen liian kovaa. Hidastan hieman vauhtia ja taas sykemittari näyttää, että juoksen aivan liian hitaasti. Tästäpä syystä olen juossut lähes kaikki lenkit liian kovaa. Tuntuu mahdottomalta pitää tiettyä vauhtia yllä! Ainakin sykemittarin lukeman mukaan, kehossa vauhdinmuutosta ei välttämättä huomaa. 

Se, mitä olen oppinut on se, että 
a) neljä juoksulenkkiä viikossa on riittävä, yksikin lisää ja en usko, että palautuisin kunnolla
b) jalkojen hieronta on tärkeää, jos on kipuja. Ajattelinkin ostaa itselleni pilatesrullan, kunhan vain raaskin panostaa siihen rahallisesti
c) vaikka juoksu tuntuu pahalta, se on vain kohti tavoitteita, ja lenkin kuin lenkin jälkeen on ( useimmiten : D ) voittajafiilinki! 


1. Viikko: 16 km, hiihtäen 20,7 km.
2. viikko: 21 km, hiihtäen 10,7 km.
3. viikko: 13 km, hiihtäen 38 km.
4. viikko: 29 km.
Yhteensä juostuja kilometreja 79, hiihdettyjä 69,4.

Mitäs maaliskuussa sitten? Kahdeksan kilsan juoksut jäävät pois ja ne korvautuvat 12 kilsan lenkeillä. Viiden kilsan hölkät pysyvät, myös kerran viikossa juostu pitkis pitenee, ja muuttuu vauhtikestävyyslenkiksi. Vähän jännittää, miten onnistun pitämään vauhdin samana tuon rakkineen kanssa, mutta senpä näkee sitten : ) 

Mitäs tykkäsitte tämmöisestä koko kuukauden treenikatsauksesta? Voisin koittaa ensi kuun alkuun tehdä tällaisen koonnin myös, mutta mahdollisesti omilla ottamillani kuvilla, ettei tarvitsisi weheartistä joka kerta lainata ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti