maanantai 15. kesäkuuta 2015

Treenikatsaus viikkoon 24 ja kuntokymppi kisoissa!

Päätin tulla vielä nopeasti tekemään liikuntapostauksen ennen Fitnesspäiväkirjojen alkua! 
Mulla ois ollut nyt puhelimessa kuvamatskua, mutta en saa sitä mitenkään siirrettyä koneelle, joten joudutaan taas tyytymään We heart ittiin..

Viime viikko meni juoksupainotteisesti, neljä lenkkiä tein yhteensä.

Maanantai: Rento 12 km / 1h 19 min, 6'36 min / km. Lisäksi 20 minuuttia pohkeiden ja säärien rullailua.

Tiistai: Kovempi 8 km / 47 min, 5'53 min / km. Lisäksi noin 15 min reisien rullailua.

Keskiviikko: Lihaskuntoa 17 min  (Tikiksen haaste + käsille 4 kilon painoilla hauiskääntö, vipunosto sivulle ja ojentaja-dippi niin, että eka kierros lämmittelynä ja toisella kierroksella niin monta toistoa kunnes alkoi tuntua kunnolla ).

Torstai: Hölkkää 5 km / 36 min, 7'09 min / km.

Perjantai: Kävelyä 3,7 km / 35 min.

Lauantai: Kisat, 10 km / 54 min + lämmittely ja jäähdyttely. Illalla kävelyä.

Sunnuntai: Kevyttä pyöräilyä 9,45 km / 30 min, sekä Tikiksen haasteita 14 min.


Sitten niihin kisoihin. Ajan kanssa mulla ei ollut suurempia tavoitteita, tiesin että kovin hyvään aikaan en pääse, koska nyt keväällä olen joutunut olemaan juoksematta sen kaksi kuukautta. Kuitenkin toivoin, että alle tunnin menisi. 
Lopullinen aika oli 53 min 32 sek. Tulos on ihan kohtalainen. Olen juossut paremmin, mutta olisi se voinut mennä huonomminkin. En pettynyt. Tuolla tuloksella sai kuntosarjassa ensimmäisen sijan, mutta varsinaisessa kympissä olisin jäänyt viimeiseksi. Vertailuksi ensimmäinen kerta Kärkimaratonilla vuonna 2010, jolloin matka oli 10.7 km aikani oli 52,06 min.


Sää oli tosi hyvä, aamulla satoi, mutta paikan päällä ei missään välissä. Lämpöä oli jotain 10 astetta, ja tuullut ei ihme kyllä yhtään. Tuo 10 astetta tuntui ihan lämpimältä, joten juoksin pitkillä trikoilla, topilla ja pitkähihaisella paidalla. Vähän kyllä hirvitti katsoa juoksijoita, jotka lähtivät matkaan t-paidassa ja shortseissa. 
Vaatetus olisi ollut sopiva, mutta puolessa välissä matkaa aurinko alkoi paistamaan, ja tuli tosi kuuma mustissa vaatteissa. Aurinkolasejakaan en ottanut juoksuun mukaan, kun lähdössä oli pilvinen taivas.

Kilpailupäivänä heräsin seitsemän jälkeen, vaikka tarkoitus oli puoli 9. Makoilin sängyssä tunnin, jonka jälkeen söin pussipuuron tyrneillä. Tunnin päästä siitä söin paahtoleivän kananmunalla, ja puolitoista tuntia ennen lähtöä puolikkaan banaanin. Join myös noin 3 dl urheilujuomaa, ja vettä. Lämmitellessäni kylkeen pisti kovasti, ja pelotti että jos itse kisassakin vielä pistää, muttei onneksi pistänyt. 

Itse juoksuun. Tein sen perusvirheen, että otin alun liian kovaa. Vauhti tuntui reippaalta, ja juoksu hyvältä. Nopeus oli jotain 4-5 minuutin kilometrivauhtia. Seitsemän kilsan kohdalla mietin, että nyt pitäisi pikkusen hellittää, että jaksan ottaa loppukirin, mutta en pystynyt. Sitten kahdeksan kilsan kohdalla vauhti tippui rajusti ja viimeinen kilsa tuntui tosi pahalta. Vielä puoli kilometriä ennen maalia mietin, että "jukolauta mä kävelen loppuun". En sitten kuitenkaan. 

On tosi vaikea miettiä juoksunopeutta kisassa. Pitäisi ottaa niin, että jaksaa kiristää loppuun, mutta pitää varoa, ettei lähe liian hitaasti, koska sitten voi sanoa hyvästit hyville ajoille. Vielä kun ei tiennyt reittiä, oli vaikea miettiä milloin sen loppukirin aloittaa ( jos sellaiseen olisi voimat riittänyt). Reitin tuntemattomuus johti myös siihen, että jouduin tekemään turhia puolen vaihtoja tien laidalta toiselle. 

Mutta ihan hyvät fiilikset mulla jäi näistä kisoista! Toivottavasti ei jää kesän viimeiseksi. Pitää koittaa järjestää työt niin, että pääsisi muihinkin tapahtumiin kesälle. Vaikkei ei nyt kovin montaa ole tiedossa. Jos jollain on ehottaa jotain juoksukisaa, niin antaa tulla!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti