torstai 6. elokuuta 2015

Heinäkuun treenit

Heinäkuun treeneistä on vähän vaikea sanoa juuta eikä jaata. Kuu ei mennyt niin hyvin kun toivoin sen menevän. Juoksulenkit olivat melko lyhyitä ja rentoja, pisin lenkki oli 16 km. Olisin halunnut juosta yhden yli 20 kilsan lenkin ainakin, mutta jostain syystä en sitä tehnyt. En varmaan löytänyt sopivaa aikaa töiden takia.

Anteeksi äärimmäisen surkeat puhelinkuvat. Tässä yritän havainnollistaa kastumistani lenkillä. Etupuolelta olin aivan läpimärkä, mutta selkä jäi kuivaksi.

Asetin itselleni tavoitteeksi tehdä enemmän lihaskuntotreenejä ja siinä onnistuin. Kävin maanantaisin circuitissa. Se oli vähän yläastetyyppistä liikuntaa. On eri pisteitä joissa tehdään jotain tiettyä liikettä, ensimmäisellä kierroksella yhden minuutin ajan, toisella 45 sekunnin ajan ja kolmannella puolen minuutin ajan. Pisteestä toiseen liikutaan nopeasti, eikä liikkeiden välissä ole taukoja. Kun kierros on tullut täyteen pidetään pieni juomatauko. Se on ollut ihan mukavaa, mutta olen jo vähän kyllästynyt ohjelmaan joka siellä tällä hetkellä pyörii. Liikkeet siis vaihtuvat uusiin noin kuuden viikon välein.

Lisäksi tein pari kertaa viikossa keskivartaloa kehittävän core-treenin, jossa käytin apuna kahvakuulaa. Koko keho siinä treeniä sai, mutta painotus oli keskivartalon lihaksissa. 

Pyörälenkin maisemia. Kuinka ikinä mä maltan muuttaa maalta takaisin kaupunkiin??

Heinäkuun ekoina päivinä (pe,la,su) tuli juostua jokaisena päivänä yhteensä 22 km, kaksi kevyttä vitosta ja yksi rento 12 kilsaa. Lisäksi kerkesin tehdä yhden core-treenin, joten liikuttuja tunteja tuli 2 h 52 min. 

 Ensimmäisellä täydellä viikolla juoksu kulki mukavasti, tein kaksi kevyttä lenkkiä ja kaksi kovempaa. Toisena kovempana lenkkinä juoksin 8 kilsaa, ja toisena pidemmän 16 kilsaa. Vähän olin kuudentoista kilsan aikaan pettynyt. Olisin toivonut sen menevän alle puoleentoista tuntiin, mutta ei aivan mennyt. Juostuja kilometrejä kertyi 34, liikuttua tuli yhteensä 7 tuntia. 

Toisella viikolla penikat alkoivat taas kipuilla, joten vaihdoin juoksun pyöräilyyn. Kävin ainoastaan Alavieska-lenkin juoksemassa (7,8 km). Juoksu sujui silloin hyvin, vaikka kirittäjiä ei löytynytkään. Luulenpa että jos oisin juossut kasin niin olisi tullut enkka. Pesäpalloon, pyöräilyyn, lihaskuntotreeniin ja yhteen juoksulenkkiin sain kulutettua viikolla aikaa kuusi ja puoli tuntia. 



Elokuun kolmannelle viikolle sattuivat koko vuoden surkeimmat juoksut. Liikuttuakin tuli vähän vähemmän, hieman reilu neljä tuntia. Viimeisellä viikolla (ma-pe) onnistuin taas telomaan jalkani, ja olenkin nyt viikon ollut juoksematta. Vähän alkaa tuntua siltä että elokuun puolimaraton haaveet saa kuopata. Mutta katsotaan nyt mitä tästä kehittyy... Viiden päivän aikana ehdin liikkua myös vähän reilu neljä tuntia. 

Tavoitteita elokuulle? Kehonhuoltoon pitäisi kiinniittää huomiota, se on jäänyt tosi vähälle koko kesänä. Enemmän rullausta, venyttelyä, hierontaa, kylmähoitoa, kompressiota......... Voi kun jaksais :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti