sunnuntai 15. marraskuuta 2015

Mun koulu

Sain anonyymilta toiveen kertoa mun koulusta. Pieni kertaus voi olla paikallaan, kun uusia lukijoita on tullut syksyn varrella muutama lisää ( hei te siellä!).
Mä siis opiskelen ensimmäistä vuotta musiikkipedagogiksi Centria amk:ssa. Tarkemmin siis instrumenttipedagogiksi eli mun kohdalla pianonsoiton opettajaksi. 
Ystäväni Satu kirjoitti hyvin kattavasti musiikkipedagogin opinnoista blogissaan, voitte sieltä käydä lukemassa yleistä tietoa alasta. Hän ei tosin opiskele samassa koulussa kuin minä, mutta pääpirteittäin meillä menee samalla tavalla kuin hänen koulussaan. 



Tähän mennessä mulla on mennyt hyvin! Oon saanut jonkin kurssin hyväksiluettua konsalta, ja parille mun ei ole tarvinnut vielä mennä, koska olen opiskellut aineita, säveltapailua ja harmoniaoppia, konsalla. Noille kursseille menen vasta keväällä.

Tällä hetkellä mun viikko menee suurinpiirtein näin: Maanantaina 9.30-11.00 johdatus musiikkipedagogiikkaan, 11-11.30 treenit laulajan kanssa, ruokailu, 13-14.15 pianotunti, 14.30-15.00 treenit laulajan kanssa. 
Tiistaina: vapaa säestys 13-13.30, joka toinen viikko lied-tunti 13.45-14.45. Oma oppilas 18-18.45.
Keskiviikkona: Joka toinen viikko lied-tunti 11.15-12.??, ruoka, rumputunti noin 15-15.45. 
Torstaina: noin joka toinen / kolmas viikko pedagogisia opintoja 9-12. Oppias 14.45-15.30.
Perjantai on yleensä vapaa. 

Eli aika helppoa on vielä ja kerkeän soittaa paljon, mutta tiedän että se tästä vielä muuttuu. Lisäksi mulla on yksi netissä suoritettava Averko-kurssi. 



Vielä olen ainakin ollut ihan tyytyväinen. Tuntuu niinkuin en olisi koulua vaihtanutkaan, kun treenaan aina konsevatorion puolella. Syömässä pitää käydä kilsan päässä olevassa amk:in päärakennuksessa missä on ihan paskaa ruokaa. Monesti on käynyt niin että syön vain salaatin, koska muu ruoka on niin pahaa. Mutta eipä 1,30 € arvoiselta ruualta voi paljoa odottaa. 

Koulu kestää neljä vuotta, ja kyllä mä sen varmaankin täällä Kokkolassa käyn loppuun. Ei tämä ehkä niin "arvostettu" koulu ole kuin esim vaikka Tamk, mutta tykkään Kokkolasta kaupunkina, tämä on lähellä kotipaikkakuntaani, Samuli opiskelee täällä vielä noin puolitoista vuotta eli saan asua hänen kanssaan täällä. 



Tulevaisuuden unelmissa mä haluaisin opettaa kansalaisopistossa pianonsoittoa. Se olisi mukavan stressitöntä. Tai vaikka musiikkilukiossa. Haluaisin opettaa myös teoria-aineita. Tai jos musiikkialalta en saa töitä, niin miksen voisi tehdä jotain hanttihommiakin ja koittaa saada yksityisoppilaita. Sitten pitäisi olla vain hyvä soitin itsellä.  

Mutta tässä pääpiirteittäin mun koulunkäynti tällä hetkellä, kysykää jos on kysyttävää!
Niin ja kuvat we heart it.

3 kommenttia:

  1. Tuo sun kaveri kirjoitti että "Koulussa meillä on kolme opintopolkua: Intrumenttipedagogi, Musiikin ohjaaja ja Varhaisiän musiikin opettaja", niin päteekö sama sun koulussa? Mihin niistä itse suuntaudut?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä voi opiskella instrumenttipedagogiksi tai musiikin ohjaajaksi ja näistä mä opiskelen instrumenttipedagogiksi. Voi olla että joudun jossain vaiheessa vaihtamaan ohjaajaksi, jos alkaa näyttään siltä etten saa tehtyä B-tutkintoa.

      Poista
  2. Hahaa! :D nyt vasta hoksasin tämän, kiitos linkittämisestä :) ja hyvä kirjoitus tämäkin. Tää meidän ala on tosiaan aika epäselvä ihmisille.

    VastaaPoista