keskiviikko 23. joulukuuta 2015

Joulukalenteri 22. luukku: Liikuntahistoriani

Mä olen ihan pienestä asti liikkunut. Olen aina touhunnut ulkona kesät talvet, riehunut, juossut ympäri lääniä. Juoksimme kesäisin veljeni kanssa kilpaa taloa ympäri ja melkein aina voitin, heh. 
Mut laitettiin suksien päälle tosi nuorena. 
Ja voi kuulostaa itsekkäältä, mutta olen aina ollut hyvä liikunnassa, ala-asteelta lähtien. Varsinkin yleisurheilu oli se mun juttu ja erityisesti juoksu. Ala-asteella en vielä kauhean hyvä ollut kaikissa lajeissa, esim. pesäpallo ja jalkapallo, ja mut monesti valittiin viimeisien mukana joukkueeseen, mutta sekään ei saanut tapettua mun liikunnaniloa. Joskus kutosluokalla kehityin, ja aloin olemaan hyvä niissäkin lajeissa joissa ennen olin huono. Ja sama jatkui yläasteelle asti, olin hyvä jopa koriksessa vaikka olin jotain 155cm pitkä. 


Mua on myös pienestä pitäen viety kisoihin. Ikäkausikisat oli kesäisin kerran viikossa, ja joka kerta oli kaksi yleisurheilullista lajia joissa kilpailtiin. Ala-asteella järjestettiin koulun omat hiihtokisat, ja koulujen väliset yleisurheilu- ja jääpallokisat. Varsinkin yleisurheilukisoissa olin aina mukana, jääpallossa vasta vanhempana. 
Ala-asteella 3.-4. luokkalaiset kipailivat samassa sarjassa, ja 5.-6. luokkalaiset samassa. Aina kun olin kolmannella ja viidennellä tulin hiihtokisoissa toiseksi, kun mua vanhempi tyttö oli aina vähän parempi kuin minä. Sitten kun olin 4. ja 6. luokalla voitin. 

Vasemmalta lähtien: eka ei ole urheilukisoista, toinen on Tynkämaratonilta vuodelta 2008, matkana 4,2 km, olin toinen. Kolmas on Nivalasta 800 metrin juoksusta 2010 vuodelta, olin kahdesta juoksijasta toinen. 
Neljäs on tältä kesältä nelosen kisoista, en voittanut vaan oli toinen, vaikka pysti niin väittääkin.
Toiseksi viimeinen vuodelta 2007 ala-asteen hiihtokisoista, ja viimeinen on syksyn Venetsialaismaratonilta, tuommosen sai kaikki maaliin päässeet. 

 9. luokalla aloin käymään valmennuksessa saman tytön kanssa joka ala-asteella aina voitti minut. Valmennuksessa kävin vuoden, mutta penikkataudin iskettyä en voinut jatkaa. 
Lukion ekalla ja tokalla olin vielä hyvässä kunnossa, mutta sen jälkeen on ollut pelkkää alamäkeä penikoiden takia. Harmittaa vietävästi, mutta ei voi muuta sanoa kuin, että ihmiset, hoitakaa vammat ajoissa kunnolla jos haluatte jatkaa urheilua tulevaisuudessakin tavoitteellisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti