maanantai 16. toukokuuta 2016

Treenikatsaus viikkon 19 ja puolimaratonenkka

Heipati hei! 
Osallistuin viime perjantaina Kokkola city runiin matkana puolimaraton. Ilma oli kolea ja sateinen, hyvä juoksusää minusta. Tuo oli mun eka isompi juoksutapahtuma ja jäi kyllä hyvä fiilis. Puolikkaan juoksijoita oli 260 ja vielä enemmän seiskan matkaajia. Reitti oli seitsemän kilsaa ja sitä lenkkiä kierrettiin kolmesti. Aluksi ajattelin että TUSKAA kolme kierrosta samoja maisemia, mutta aika helposti se meni. Misään vaiheessa ei tarvinnut juosta yksin, aina oli joku näkyvissä ja se auttoi jaksamaan.
Ensimmäisen kierroksen menin aika hitaasti, vauhti oli siinä 5'40 - 6'00 min/km tuntumassa ja ajattelinkin että en kyllä pääse tavoitteeseeni eli kahden tunnin alitukseen. 
Toisen kierroksen juoksin erään naisen vierellä. Sanaakaan emme toisillemme vaihtaneet ja välillä mietinkin tuntuukohan hänestä kiusalliselta tai ärsyttääkö, kun juoksen koko ajan hänen vierellään, mutta meillä sattui askeleet niin hyvin yhteen! Eli kiitos vain vauhdin ylläpitämisestä sinulle jos satut tätä lukemaan :D Toinen kierros meni keskivauhti suunnilleen 5'30.
Viimeiselle kierrokselle rykäisin kovempaa sellaista viiden minuutin kilsavauhtia. Juoksua hankaloitti se, että koko viimeisen kierroksen aikana oli paljon seitsemän kilsan kävelijöitä tientukkeena. Koko ajan joutui puikkelehtimaan kävelijöiden välistä tai kun tilaa oli enemmän juosta pientareella / nurmikolla. Viimeisen kierroksen tulin kuitenkin niin kovaa että sain parannettua enkkaani puolitoista minuuttia, eli puolikas tuli nyt juostua aikaan 1 h 55min 30s.
Ja aiettä olikin mahtava fiilis sen jälkeen! Eikä edes kovin huono olo.
Vinkkinä siis niille, jotka haaveilevat kahden tunnin alituksesta puolikkaalla, että keskivauhdin tulisi olla tällöin 5'40 min / km tai alle. Eli ei paha! Kannattaa kuitenkin ainakin ekat pari kilsaa ottaa hieman hitaammin, että jaksaa kiristää loppuun. 

Maanantai: Hölkkää 40 min / 6 km.
Tiistai: Kuntopiiri 32 min.
Keskiviikko: Lepo.
Torstai: Hölkkää 43 min / 5,8 km. Puolessa välissä 6 x noin 100m alamäkijuoksua (viikon tekniikkaharjoitus)
Perjantai: Puolimaraton.
Lauantai: Kevyttä kävelyä 44 min.
Sunnuntai: Lepo.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti