tiistai 28. kesäkuuta 2016

Treenikatsaus viikkoon 25

Kuten sanottu, viime viikko oli hieman kevyempi viikko kroppaa totutellen töihin. Jalat ovatkin töissä olleet tosi kipeät, varsinkin jalkapohjista. Pitäisi varmaan panostaa uusiin työkenkiin. Muttakun mieluummin ostan uudet juoksukengät :D Terveisin: Kirsi, joka kävi InterSportin alennusmyynneillä...

Kovempia juoksutreenejä ei viime viikko sisältänyt lainkaan, vain kevyttä hölköttelyä. Liikuttua tuli kuitenki ihan mukavasti töistä ja juhannuksesta huolimatta. Silloin tuli kyllä huomattua, mitä rasvainen ja sokerinen mättö sekä alkoholi ( vaikka en sitä paljoa juonutkaan ) tekee elimistölle. Koko viikonlopun oli niin nuutunut olo, ei treeni meinannut kulkea ja ällötti. Mutta nyt kun karkkihammasta kolottaa voi muistella sitä huonoa oloa, joka juhannuksena tuli  ja miettiä kannattaako se mässäily vai ei. 

Maanantaina pidin lepopäivän, sillä oli ensimmäinen työpäiväni. 

Tiistaina uskaltauduin aamuvuoron jälkeen käydä kokeilemassa hölkkää ja se tuntui hyvältä. Vaikka jalkoihin töissä sattui, ei kivusta ollut tietoakaan lenkillä. Niinkuin en töissä oliskaan ollut. Hölköttelin puoleen tuntiin 4,9 kilsaa, keskivauhti oli 6'06 min / km eli aika hyvä mulle pk-treenin vauhdiksi, yleensä se on paljon hitaampi. Keskisyke lenkillä oli 155. Lenkin päätteeksi tein vielä 10 minsaa lihaskuntoliikkeitä yläkropalle.

Keskiviikkona pidin toisen lepopäivän, sillä olin iltavuorossa ja pääsin töistä vasta varttia vaille kahdeksan. 

Torstaina hölkkäsin Kalajoella pururadalla 45 minuuttia / 7,1 km. En aikaisemmin ollut juossut pururadalla koko lenkkiä ja oli jännittävä lähteä tutustumaan rataan. Oli ihanan rentouttavaa juosta pururadalla metsän ympäröimänä. Kaiken lisäksi ilma oli mukavan sateinen ja synkkä, mun lemppari sää! Mun tulee tosi harvoin juostua pururadalla, vaikka pehmeä alusta olisi jaloille paljon parempi kuin asfaltti. Mäistä ja pehmeästä alustasta huolimatta sain sykkeen helposti pidettyä pk:n tasolla ( lenkin keskisyke 152 ) ilman että vauhtikaan kärsi ( lenkin keskivauhti 6'21 min / km ).

Perjantaina houkuttelin ukon mukaani kävelemään edellisenä iltana juoksemani reitti. Otettiin kamerat mukaan, ja välillä pysähdeltiin ottamaan kuvia. Samaan reittiin kului kävellen aikaa 1 h 26 min. Lisäksi kävimme illalla vielä pyöräilemässä kevyesti noin 5 km.


Lauantaina olisin halunnut juosta viikon pitkiksen sateen jälkeen, mutta kaikesta syömisestä oli niin huono olo, ettei juoksusta tullut mitään. Niinpä tein kevyen 5,1 kilsan hölkkä-kävely -treenin. Hölkkäsin kevyesti 100 - 500 metrin matkan, jonka jälkeen kävelin samanmoisen matkan ja vuorottelin näin hölkkää ja kävelyä. Lenkki kävi hyvästä palauttavasta ja rasvaa polttavasta harjoittelusta. 

Viikon "pitkis" siirtyi siis sunnuntaille. Ja mikä siinä on, että aina sinä päivänä kun mun on tarkoitus juosta pitempi lenkki, on hirveä auringonpaiste ja helle?! Ei tuntunut taaskaan juoksu hyvältä vaan yhtä tuskaa oli koko 90 minuuttinen. Pari edellistä 100 minuutin lenkkiä olen myös juossut kovassa helteessä eikä se tunnu ikinä hyvältä. Tämän kertaisella pitkällä lenkillä jouduin koko ajan himmailemaan vauhtia, ettei syke pääse nousemaa liian korkealle. Nytkin se keskimäärin oli 158, vaikka vauhti oli vain 7'03 min / km. Ja kilometrejä kertyi vaivaiset 12,8. Jos jotain hyvää täytyy tästä juoksusta keksiä niin ihana rusketus jonka sain.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti