sunnuntai 3. heinäkuuta 2016

Kisapäivän rutiinit

Ajattelin tulla vähän kertomaan mun kisapäivän rutiineista, kuinka valmistaudun juoksukisoihin kisapäivänä. Yleensä kisat starttaavat jo aamupäivällä ennen kahtatoista. Edellisenä päivänä pyrin välttämään herkkuja ja raskasta, rasvaista ruokaa sekä menemään ajoissa nukkumaan. 

Herään noin 3 tuntia ennen kisalähtöä. Eilen Vetelin kisat alkoivat yhdeltä ja heräsin yhdeksältä. Herättyäni teen normaalit aamurutiinit. Usein mulla on kisapäivänä vähän huono fiilis, varsinkin jos en ole jo ilmoittautunut kisaan ennakkoon. Sellainen olo, että ei huvittaisi lähtä kisoihin ollenkaan. Onneksi nyt sain houkuteltua ukon mukaan, niin ei tarvinnut yksin ajaa Veteliin, vaikkei sinne ollut kuin 40 minsan matka. Anyway, yritän olla välittämättä huonosta fiiliksestä. Saatan esimerkiksi hakea kisafiilistä lukemalla vanhoja kisapäivityksiäni blogista, tai lukemalla kisatuloksiani netistä / juoksupäiväkirjastani. Usein se auttaa luomaan pientä jännitystä. 


Ajoitan syömiseni niin, että viimeisen kerran syön 2 tuntia ja juon tunti ennen juoksua. Syön perinteisen aamupalan, esim. puuroa tai leipää. Koitan syödä sekä hiilareita että proteiinia, sillä proteiini pitää nälkää paremmin poissa. Yritän välttää myös liian nesteen litkimistä aamulla, ettei joudu kisapaikalla koko ajan ravata vessassa. Mulla usein jännitys kuivaa suuta, joten liikaa veden juomista on vaikea välttää. 
Eilen söin kello 9.30 - 10.30 välissä tuorepuuroa ( n. 2 dl maustamatonta jogurttia, n. 1 dl 4 viljan hiutaleita, 2 rkl äitin tekemää raparperihilloa ja mansikoita ) sekä kupin maitokahvia, raakabrownien ( taateleita, pähkinöitä, kaakaojauhetta) sekä vettä. 

Pakkaan. Tämän saatan tehdä jo edellisenä iltana jos kisapaikka on kauempana ja pitää lähteä ajoissa liikkeelle. Laitan jo kotona päälleni vaatteet, joilla aion juosta. Mukaan pakkaan vaihtovaatteet, -kengät, rahat ( usein pienissä kisoissa pitää maksaa osallistumismaksu käteisellä ), vettä,  aurinkolasit ja autoon evääksi banaanin, jonka syön tasan 2 tuntia ennen juoksua. 

Kisapaikalla käyn ensimmäisenä ilmoittautumassa, ja tsekkaan missä on vessa. Jätän autoon arvotavarat, joten niiden puolesta ei tarvitse stressata. Lämmittelyn teen noin tuntia ennen lähtöä. Monesti tekisi mieli skipata lämppä, mutta tiedän, että pystyn paljon parempaan jos olen vähän lämmitellyt ennen kisaa ja toki se myös ehkäisee vammoja. Alkulämmittely riippuu ihan fiiliksistä, ensin teen lyhyet vakkari venytykset, jonka jälkeen hölköttelen jonkun 10 minuuttia, ja samalla ravistelen jalkoja ja pyörittelen käsiä. Siihen päälle teen muutaman kiihdytyksen, tai juoksen hetken ( max. 5 min) kisavauhdilla. Lyhyemmissä kisoissa, sanotaanko 10 km ja alle, teen paremman lämmittelyn kuin vaikka puolimaratonille, jonka juoksen hitaampaa. Ennen lähtöä vielä availen lonkkia, venyttelen pikaisesti, pompin ja harrastan muuta hermostunutta liikehdintää :D 


Kisan jälkeen yritän hieman verryytellä edes 10 min hyvin hitaasti hölkötellen. Venyttelyt teen vasta kotona. Palkitsen itseni hyvästä suorituksesta tai jos juoksu ei mennytkään niin hyvin, niin siinä tapauksessa yrittämisestä. Meikäläiselle se palkinto on usein joku herkku tai ruoka. Sitä voi sitten kisassa miettiä jos tuntuu siltä, että tekisi mieli heittää kävelyksi. Mitä nopeammin maalissa, sitä nopeammin saan palkintoni. Eilen se oli pysähdys Maggie's ravintolassa Emmet-järven rannalla. Koko lukioaikani haaveilin sinne pääsystä, ja nyt vihdoin se toteutui :) Ja palkinto tuli hyvästä suorituksesta. Siitä lisää huomenna.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti