maanantai 25. heinäkuuta 2016

Treenikatsaus viikkoon 29 - maratonkestävyyttä kehittävä viikko

Mennyt viikko oli maratonkestävyyttä kehittävä viikko. Samalla mulla oli aamuvuoroviikko, joten treenaamaan pääsi mukavasti. Vähän noi helteet teki lenkkeilystä tuskaa, mutta ei auttanut kun vähentää vaatetta. Mitä muuten olette mieltä lyhyellä treenitopilla lenkkeilystä kaupungissa, pitääkö maha pitää piilossa vai saako jenkkakahvojaan vilautella? 

Viikko alkoi puolen tunnin kävelylenkillä, ja samalla testasin uusia juoksukenkiä. Jep, jo toiset uudet juoksukengät kuukauden sisään. Hupsista vain! Kävelyn päätteeksi tein 16 minuuttia vatsoja.

Tiistaina kävin hölkkäämässä 40 minuuttia. Sykkeet olivat tavanomaista korkeammalla, joten jouduin toppuuttelemaan vauhdin kanssa. Tästä lenkistä jäi paskanmaku suuhun. Joka ainoa kerta, kun sykkeet nousevat liian helposti ylös, mietin joko taas hemoglobiini on liian alhainen. Vaikka voihan korkea syke johtua melkein mistä vaan. 

Keskiviikkona pidin lepopäivän ja torstaina oli kovemman lenkin vuoro. Verkkailin aluksi 10 minuuttia / 1,5 km / keskisyke 146 ja -vauhti 6:48. Sen jälkeen jatkoin 35 minuutin vauhtikestävyys osuudella. Tarkoitus oli pitää vauhti 5:15 - 5:55 min/km välillä ja sykkeet 160 - 175 välissä. Keskivauhtini oli 5:33 min / km ja sykkeet 173, kilometrejä kertyi 6,3. Loppuun vielä hölköttelin hyvin kevyesti 9 min. 



Perjantaina treenasin kädet, lauantaina käveltiin paljon Seinäjoella ja sunnuntaina oli viikon pitkiksen aika. Sunnuntaina olo oli todella väsynyt ja suoraan sanottuna lenkille lähtö vähän ahdisti. Kun kyseessä oli perusharjoitus maratonille, en mielellään sitä olisi jättänyt välistä, mutta väsymys oli kova. Onneksi satuin lukemaan Juoksija-lehdestä Sam Murphyn haastattelun. Siinä hän kertoi kuntoilijoiden yleisimmät virheet maratonille, ja yksi kohta oli henkinen joustamattomuus. "Vaikka ohjelmassa olisi viidentoista kilometrin lenkki, sen voi lyhentää kymmeneen, jos juoksu ei kulje." Mikä suuri apu noista sanoista olikaan mulle, ja niiden turvin aloin valmistautua lenkille lähtöön. Jos juoksu tosiaan tuntuisi raskaalta, voisin juosta lyhemmästi. Mutta kuinka ollakaan juoksu kulki älyttömän hyvin. Selvästi Kalevan kisojen katselu oli hyvää visuaalista oppimista, juoksuasento ja askel tuntui mielettömän hyvältä. 110 minuutin lenkillä juoksin 16 kilsaa. Välissä tein pienen rytminmuutoksen ja juoksin reippaasti kovempaa vauhtia ja se piristi kummasti pk-lenkkiä.  

Maanantai: Kävelyä 31 min. Vatsalihastreeni 16 min.
Tiistai: Pk 5,7 km / 40 min. Keskisyke 150, -vauhti 7:01 min / km.
Keskiviikko: Lepo.
Torstai: Juoksu 54 min / 9 km. 
Perjantai: Käsitreeni 17 min.
 Lauantai: Lepo / hyötyliikuntaa kävelystä.
Sunnuntai: Pk 16 km / 1h 50 min. Keskisyke 156 / -vauhti 6:49 min/km.

Ps. Tiedättekö mikä on tällä viikolla edessä? PUOLIMARATON! Huiiii.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti