sunnuntai 14. elokuuta 2016

Asics Gel Kayano 22

Kesäkuun lopussa ostin itselleni Inter Sportista alessa olevat Asicsen Gel Kayano 22:t. Tarvitsin kengät pitkille lenkeille ja nettiä selattuani päätin jo ennen sovitusta ostaa kyseiset kengät. Asicsen Gel Nimbus 16 olivat palvelleet jo kaksi ja puoli vuotta ja olin todella vakuuttunut merkin kengästä. Löytyi minulta myös huonommille keleille suunnatut Asicsen kengät. 

 Nämä kengät ovat hyvin vaimennetut ja näissä on myös pronaatiotuki. Kaupan myyjä ei tuntunut olevan kovin vakuuttunut, että nämä olis mulle just parhaat kengät, sillä minulla on vain hieman pronaatiota, mistään ylipronaatiosta ei voida puhua. Myöskään aikaisempaa kokemusta pronaatiotuetuista kengistä ei minulla ollut. Mutta kun olin jo päättänyt että nämä minä haluan! Toisekseen hänen ehdottamistaan Adidaksista ei ollut kokoa mulle. 


Jalassa nämä tuntuvat todella.... paksuilta? Tuntuu, että pohja on paksu, samoin päälinen. Varpailla ei myöskään ole niin paljon tilaa kuin Nimbuksissa. Aluksi mietin, että kuumalla ilmalla nämä ovat varmasti todella tukalat kengät. Mutta edellistä puolikasta lämpimässä säässä juostessa tajusin, että jaloilla ole kuuma ollenkaan! Eli ilmanvaihto pelaa hyvin. Materiaali tuntuu myös pehmeältä, mitään hiertäviä elementtejä ei ole. Kun sovitin näitä ensimmäistä kertaa kantapääni liikkui kävellessä. Mutta lukkosolmulla solmittaessa kantapään nousu estyy. 

Juostessa minulla ei ole ollut näiden kanssa mitään ongelmaa. Ei mitään ikäviä tuntemuksia jaloissa. Tuli ostettua hyvät kengät maratontreeniä ajatellen. Pidän myös tosi paljon oranssin ja harmaan yhdistelmästä. Voin kyllä lämpimästi suositella kenkiä, ainakin jos sinulla on aiempaa kokemusta Asicseista. Adidaksella vaimennussysteemi kengissä on erilainen kuin tällä merkillä, joten näihin voi olla tottuminen jos sitä merkkiä käyttää. Hintaa näiltä kyllä löytyy yli 200 € riippuen kaupasta, mutta paljon näkyy näistä olevan tarjouksia. 

Onko sinulla kokemusta kyseistä kengistä?

6 kommenttia:

  1. Mulla on harkinnassa nuo kengät kanssa! Vaikkei mullakaan tarvetta pronaatiotuelle oo. Mulla vaan on ollut viimeset vuodet tuetut kengät niin vaikeeta enää vaihtaa muuhun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen kyllä tosi paljon tykännyt näistä! Nämä on vahvasti tuetut, että kannattaa varmaan myyjän kanssa jutella kengistä ja kokeilla paljon jalassa. Uusien kenkien ostaminen on kyllä jotenkin pelottavaa, on tympeää maksaa paljon kengistä jos ne myöhemmin käytössä osoittautuu huonoiksi, sitä kun ei välttämättä kaupassa tiedä. Mutta luulen että nämä voisi sulle sopia kun aiemminkin olet käyttänyt tuettuja kenkiä :)

      Poista
  2. Pakko tulla vielä sanomaan, mutta hieraisin pari kertaa silmiäni kun näin tämmöset kengät Hämeenlinnan intersportissa alepöydällä: 29,50 Euroa???? harmi että oli kokoa 42. En mä niistä mitään vikaa kyllä löytänyt. Ite ostin myös asicset jonkun Gel- tyypin, muuten hyvät mutta ei hengitä yhtään. :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho, no ne on kyllä olleet todella hyvässä tarjouksessa! Harmi ettei sun uusista kengistä hengittävyyttä löydy :( mutta ehkä siihenkin tottuu!

      Poista
  3. Ostin aikanaan Kayanot, aikaa ennen kuin netistä pystyi kätevästi tarkastamaan mitä ihanuuksia lenkkareista löytyy. Mulla on neutraali jalka, joten tossujen pronaatiotuki sai aikaiseksi polviongelmat ja väärän juoksuasennon. Niinpä mulla alkoi taas penikat vaivata. Kannattanee käydä testaamassa jalat, jos penikkatauti jatkuu.

    DS-Trainereiden pronaatiotuki on paljon pienempi, eli olen aktiivisesti käyttänyt niitä maratoneilla. Itse asiassa maratonin loppuvaiheessa ne tukevat mukavasti väsähtänyttä jalkaa. Onneksi Trainereista on olemassa myös neutraali versio.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tuon penikkataudin syy pitäisi kyllä todellakin selvittää, on se jo niin kauan jatkunut.
      DS-trainerit löytyy multakin, mutta niillä juoksen lyhyempiä lenkkejä. En voisi kuvitellakaan juoksevani niillä maratonia,ne tuntuvat... miten sen nyt sanoisi... liian kevyiltä ja kovilta. Ainakin tässä vaiheessa tuntuu turvallisemmalta lähteä hyvin vaimennetuilla kengillä tekemään pitkät lenkit.

      Poista