maanantai 1. elokuuta 2016

Treenikatsaus viikkoon 30 ja puolimaraton

Lauantaina olin juoksemassa viimeistä kisaa ennen mahdollista maratonia. Tässä postauksessa keskityn vain kertomaan siitä juoksusta. Tapahtuma oli Haapajärven sivukylällä. Tässä linkki tapahtumaan jos kiinnostaa käydä lukemassa tarkemmin. 
Puolimaraton juostiin kahtena kierroksena ja reittiä oltiin kuvattu tasaiseksi, nopeaksi ja hyväksi tehdä ennätyksiä. Hieman alle puolet matkasta juostiin soratiellä, mikä oli minusta kivaa vaihtelua. Funfact: reitti kiersi virallisesti mitatun Suomen keskipisteen.

Mulla oli tosi hyvät fiilikset kisaan, hieman jopa jännitti. Ilma oli hyvä, reilu parikymmentä astetta ja onneksi oli semi pilvistä. Ihan juoksun alussa jäin kuitenkin melko häntäpäähän. Hämmennyin siitä, vaikka samaan aikaan lähtivät kympin ja 10,5 km juoksijat sekä puoli- että kokomaratoonarit. Mietin, että ei täällä näin kova taso pitänyt olla, ainakaan edellisvuosien tulosten perusteella. Kaukana edelläni meni iso porukka juoksijoita, sitten tulin minä yksin ja kaukana takanani häntäpään porukka. Koetin kuitenkin pitää pään kylmänä ja miettiä, että monet ovat saattaneet ottaa alun liian kovaa. Itse juoksin kolme ensimmäistä kilsaa 5:30 - 6:00 min/km välissä ja sen jälkeen kiristin vauhtia. Kuinka ollakaan noin neljän kilsan paikkeilla aloin yksi kerrallaan ohitella juoksijoita. 

Kilsat menivät hitaasti, mutta aika nopeasti. Odottelin koko ajan 11 kilometrin rajaa, jonka jälkeen juoksu on helppoa laskettelua maaliin. Tai ainakin mielelle helppoa, kun voi vaan ajatella " enää 9 kilsaa maaliin. Enää 8 kilsaa jne. Ne ovat lyhyitä matkoja, jotka jokainen jaksaa juosta". Kokonaisuudessaankin puolikas tuntui helpolta. Juoksu oli kevyttä ja kivutonta, juoksuasento pysyi hyvänä pitkän aikaa. Olin jopa yllättynyt että jaksoin juosta kolmen hitaamman kilsan jälkeen loppuun asti alle 5:30 vauhtia ja miten hyvältä se tuntui! 16 kilsan kohdalla pistin aivot narikkaan ja avasin hanat. Eli en ajatellut mitään muuta kuin juoksua ja kiristin vauhtia kunnolla. Silloin tiesin, että taas pistetään ennätykset uuteen uskoon. Välillä vauhti kuitenkin hidastui pienissä nousuissa mutta viimeiset 1,5 kilsaa juoksin alle 5 min/km. Ja miten ihanalta tuntuikaan kuulla kuuluttajan ilmoittavan minun tulevaan maaliin kolmantena naisten sarjassa! Olin kolmas yleisessä sarjassa maalissa, vaikka olin jäänyt viimeisten joukkoon lähdössä. Tässä taas todetaan, että alun maltti on lopun valttia. 


Tässä hieman pointteja, mitkä mahdollistivat uuteen ennätykseen:
- Toukokuussa puolimaratonilla jäi tunne, että tästä voidaan vielä parantaa. Kun hain sen tunteen päähäni, uskalsin ottaa riskin juosta koko matka kovempaa. 
- Reitti oli suht tasainen.
- Juomapisteitä oli tarpeeksi, 2,5 kilsan välein ja join jokaisella vettä. Älä pelkää ottaa muutamaa kävelyaskelta samalla kun hörpit vettä, se ei huononna aikaasi.  
- Se, että minä ohitin muita juoksijoita, eikä niin päin että muut ohittelivat minua lisäsi luottamusta itseeni. 
- Tarkasti mietitty tavoitevauhti kilometreille 4-16. 

Ai niin, ja se uusi ennätys on 1h 52 min, 21 s (nettoaika. Bruttoaika oli 4 sekuntia huonompi.).

Maanantai: Rankka spinning noin 1 h.

Tiistai: Lepo.

Keskiviikko: Pk 5 km/33 min. Keskisyke 150, -vauhti 6:36.

Torstai: Juoksu 9,9 km / 59 min. Alkuverkka 15 min / 2,2 km + vk 35 min / 6,5 km, keskisyke 166, -vauhti 5:25 + loppuverkka 9 min / 1,25 km. Venyttelyä 30 min.

Perjantai: Lepo.

Lauantai: Juoksu 21 km / 1h, 52 min. Keskivauhti 5:21. Alkuverkka 15 min / 2,4 km.

Sunnuntai: Kevyttä kävelyä 52 min / 4,6 km.

4 kommenttia: