perjantai 21. lokakuuta 2016

Juoksu- ja kisakausi 2016 part II

Heinäkuu olikin melko tehokas kuukausi. Kesätöiden lisäksi mulla oli aikaa juosta ja onneksi mulla oli viikonloput vapaat, sillä se mahdollisti kisoissa käymisen. Heinäkuussa kävinkin jopa kolmissa kisoissa! 
Heti heinäkuun alussa juoksin Vetelissä 6,3 kilsaa. Reitti kulki maantiellä, hiekkatiellä ja polulla. Tykkäsin todella paljon reitistä. Yleensäkin tykkään paljon kisoista, joissa ei tarvi koko matkaa juosta kovalla asfaltilla. Juoksu kulki todella hyvin ja maaliin tulin ajalla 30 min 37 s, keskivauhti 4:51 min/km, johon olin todella tyytyväinen! Olin varma, että polkuosuudet söisivät vauhtia mutta eipä ne pahemmin sitä tehneet. Sijoitus kuntosarjassa neljäs. 


Toiset kisat olivat jo viikko Vetelin jälkeen Kaustisella. Matkana tällä kertaa edellistäkin lyhempi, nimittäin mun ex-lempparimatka 5 km (tosin mun sykemittarin mukaan matka oli 4,8km...). Tältä kisalta en tiennyt mitä odottaa sillä en pitkään pitkään aikaan ollut juossut kovaa vitosta. En nyt kuollaksenikaan muista mikä mun enkka sillä matkalla on, mutta sellainen muistikuva mulla on, että se olisi lähellä 21 minuuttia. Juoksu meni ihan ok helteisessä säässä. Vähän turhan kovaa otin alun, sillä en saanut pidettyä vauhtia loppuun asti. Ajaksi tuli 22 min 56 s, ja keskivauhti 4:47 min/km. Naisten sarjassa olin ykkönen. 

Heinäkuun kolmannet kisat olivat loppukuusta Haapajärvellä Kuusaa maratonilla. Tällä kertaa juoksin puolimaratonin. Juoksin melkein koko matkan yksikseni, en saanut ollenkaan vetoapua keneltäkään kuten toukokuussa sain City maratonilla. Juoksu kulki hyvin ja jopa nautin juoksusta. Yleensä kisoissa on niin tuskainen olo, että ei oikein osaa nauttia juoksusta. Juoksun jälkeen tajusin, että puolikashan on hemmetin kiva matka. Ei liian pitkä, mutta ei kuitenkaan niin lyhytkään että koko ajan pitäisi kipittää täysillä veren maku suussa. Paransin toukokuista ennätystäni, nyt uusi enkka on 1 h 52 min 21s. 


Heinäkuussa juoksukilometrejä kertyi 117,1.

Elokuussa tuli vuoden ensimmäinen takapakki kun sairastuin flunssaan. Sen takia jouduin olemaan pari viikkoa juoksematta. Flunssan jälkeenkin juoksu ei oikein kulkenut, sykkeet olivat koholla ja vauhti hidasta kuin etanalla. Siinä vaiheessa meinasin paniikkikin jo iskeä, kun maraton alkoi häämöttää ja tuntui ettei niistäminen lopu ollenkaan. Elokuun lopulla juoksin siihen asti kuluneen vuoden pisimmän lenkin 25 km. Aikaa siihen kului 2 h 49 min 30 s. Kilometrejä kertyi kokonaisuudessaan 79,4. 



Sitten tulikin syyskuu ja viimeiset treenit ennen maratonia. Ihan syyskuun alussa kävin vielä juoksemassa Alavieskan yöjuoksussa kovaa vitosen aikaan 23 min 43 s. Se taisikin olla viimeinen kova treeni ennen 17.9 koittanutta maratonia. Juoksukilometrejä kertyi reilulta puolelta kuulta 87.1. Maratoniin päättyikin mun kisakausi 2016. Kisoja kertyi vuoden aikana siis seitsemän jos nyt oikein laskin :D Eli yhden vuoden aikana saman verran kun mitä mulla oli yhteensä kisoja takana ennen tätä vuotta. Oon melkeinpä sata varma, että ilman noita kisoja mun kunto olis ollut maratonin korvilla paljon huonompi kuin mitä se nyt oli. Eikä mun kroppa olisi ollut tottunut niin kovaan rääkkiin ja tuskaan mihin se maratonilla joutui. Onneksi tällä alueella jolla asun järjestetään aktiivisesti pienempiä juoksukisoja. Mä toivon, että saan tehtyä hyvän peruskuntokauden ja mulla ei olis ensi kesänäkään viikonloppuisin töitä, jotta pääsen mahdollisimman paljon kisailemaan myös ensi vuonna! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti