sunnuntai 23. huhtikuuta 2017

Ennätysjuoksu Norpan lenkillä

Olin eilen juoksemassa Ullavalla Norpan lenkillä 11,3 km. Tapahtuma oli mulle tuttu jo viime vuodesta. Tänä vuonna mun tavoiteena oli juosta niin pitkään 5 min/km vauhdilla kun vaan jaksan. Yllättäen kävikin niin, että jaksoin juosta jopa alle tuon vauhdin koko matkan! Tämä tarkoittaa siis sitä, että kympin kohdalla tein uuden ennätyksen! Ja jos joku ei tiedä, niin mun tän vuoden päätavoite oli tehdä uus enkka kympillä. Ja nyt se tuli jo tässä, 49 min 4 s.
 Tää juoksu vei kaikki paineet pois City runilta, jossa mun oli alunperin tarkoitus tehdä se ennätys. Tuo ennätys tuli nyt niin helposti, että Kokkola city runilla siitä olisi mahdollisuus vielä nipistää pois minuutti tai kaksi hyvällä tuurilla. Mutta kävi miten kävi, vaikka en onnistuisi parantamaan tuota aikaa KCR:llä niin aloitan sen jälkeen puolimaratreenit. 


No, takaisin Norpan lenkkiin. Aamupäivällä ajellessa Ullavalle sää oli mitä mainioin, aurinko paistoi ja lämpöä oli pari kolme astetta. Kummasti tunti ennen kisastarttia taivas tummeni ja noin puoli tuntia ennen lähtöä alkoi satamaan kaatamalla. Onneksi pääsi sisälle sadetta pakoon. Lähdössä enää tihutti räntää. Tuuli oli kaikista ikävin asia juoksun aikana.
Reitti oli semi tasaista joitain loivia nousuja lukuunottamatta. Yli puolet matkasta oli asfalttitietä peltomaisemissa ja loput matkasta hiekkatietä metsän ympäröimänä. Tuskaisin taival oli tuo piiitkä suora asfalttipätkä. Yli kuusi kilsaa navakassa vastatuulessa. Ei kiva. Reilun kuuden kilsan jälkeen käännyttiin hiekkatielle ja puut kivasti suojasivat tuulelta. Hiekkatieosuuden alun parin mäen jälkeen juoksu oli maaliin asti niiin helppoa, niin kevyttä ja aivan mahtavaa! On se kumma, miten kilsan vedoissa tuo alle vitosen vauhti tuntuu sen verran raskaalta, että ajattelee että tuskin tätä vauhtia jaksaisi kovin pitkään juosta. Nyt se vauhti sitten tuntui niin helpolta ja jollain tapaa luonnolliselta. Ihanaa, että mää oon vihdoin päässy siihen kuntoon, että pystyy juokseen kisat alle vitosen vauhtia :)


Oikeastaan välillä unohdin, että olin kisoissa juoksemassa. Aluksi juoksin ehkä kolme neljä kilsaa erään naisen takana, mutta hänen vauhtinsa alkoi tippua ja sen jälkeen juoksinkin koko loppumatkan aivan yksin. Vauhdin ylläpitämisessä ei ollut mitään ongelmaa ja sainkin vielä kiristettyä loppua kohden. Maalissa aikani oli 54 min 50s (51s järjestäjän mukaan) ja keskivauhdiksi tuli 4:51 min/km. Tuo minun aikani on 3 min 50 s parempi mitä se oli viime vuonna. Melkoinen parannus siis!
Naisten sarjassa olin kolmas ja samalla viimeinen. Kaksi muuta juoksijaa juoksivat molemmat alle 50 min, aika hurjaa.

2 kommenttia: