maanantai 8. toukokuuta 2017

Treenikatsaus viikkoon 18

Se olis kuulkaa nyt se viikko kun pitäis juosta mun kevään päätavoite eli kymppi Kokkola city runilla. Viime viikko sekä tämä viikko oli / tulee olemaan kevyempi juoksun osalta. 

Viime viikolla maanantai oli lepopäivä. Tiistaina tein pitkästä aikaa lihaskuntoa. Tein semmoisen 20 minuutin HIIT-tyyppisen sykettänostattavan treenin. Liikkeitä oli kahdeksan ja jokaista liikettä toistettiin 20 sekuntia ja aina tuon jälkeen oli 10 sekunnin tauko. Tauon aikana ei oikeastaan muuta kerennyt tehdä kuin asettaa hälytys uudelleen 20 sekunnin päähän ja nopeasti tarkistaa mikä oli seuraava liike. Kierroksia tuli tehtyä neljä ja kierroksen välissä oli minuutin tauko.
 Kyllä muuten huomasi kropassa ettei oo tullut tehtyä lihaskuntoa pitkään aikaan. Jalat ja varsinkin pohkeet olivat kipeät seuraavina päivinä. 

Keskiviikkona kävin hölkkäämässä 6 kilsaa ja lenkin puolessa välissä tein 5 x 100m reipasta vetoa. Aika peruslenkki, en nyt yhtään muista miltä juoksu tuntui.

Torstain lepopäivän jälkeen oli viikon kovimman treenin vuoro. Verkkailin alkuun 1,5 kilsaa eli kilsa hölkkää sitten 3 x 100m avaavaa vetoa ja käveypalauttelua. Verkan jälkeen juoksin viisi kilsaa kympin kisavauhdilla. Kyllä tuntui sitten niin raskaalta että huhhuh. Tiedä oikein miten tuo 5 min/km vauhti nyt yhtäkkiä tuntui niin uuvuttavalta. Liekö jalat vielä väsyneet tiistain jumpasta, vai mitä on tapahtunut. Kuuma mulla ainakin oli, kun juoksin pitkillä trikoilla, t-paidalla ja pitkähihainen paita oli vielä siinä päällä ja huhuh. Tukalaa oli. Neljä kilsaa jaksoin sitä vitosen vauhtia mutta sitten joutui kyllä puskemaan tosissaan sen viimeisen kilsan ja vitosen keskivauhdiksi tuli 4:59 min/km. Tämän jälkeen piti hengähtää ihan kunnolla reilu viisi minuuttia ainakin ennekuin pystyin hölkkäämään kilsan kotiin. Sykettä en saanut loppuverkalle kunnolla laskemaan. 


Lauantaina taas lepäilin ja sunnuntaina hölkkäilin 10 kilsaa ja tällä kertaa juoksu tuntui ihan hyvältä vaikkakin vauhti oli aavistuksen hitaampi mitä se yleensä mun pk-lenkeillä on. 

Nyt todellakin toivon, että hieman takunnut treeniviikko ei kielisi siitä että olen tulossa kipeäksi. Paljon ihmiset ympärillä sairastaa mutta minä olen jollain ihmeen kaupalla pysynyt terveenä. Mistä vetoa niin perjantaiksi iskee hirveä nuha. 

Ma: Lepo.
Ti: Kotitreeni koko kropalle 20 min.
Ke: Juoksu 6 km / 39 min, keskisyke 157, -vauhti 6:32 min/km.
To: Lepo
Pe: Juoksu 7,5 km / 43 min. Verkat + 5 km 4:59 min/km -vauhdilla.
La: Lepo.
Su: Juoksu 10 km / 67 min, keskisyke 152, -vauhti 6:42 min/km.

2 kommenttia:

  1. Onnea vielä tätäkin kautta mahtavasta suorituksesta! Mikäs on seuraava tavoite? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoskiitos! Puolimaratreeniä olis tässä nyt tarkoitus alkaa vääntämään ja 17.6 ajattelin lähtä sitä puolikasta kokeileen Ylivieskaan :)

      Poista