maanantai 31. heinäkuuta 2017

Taas ennätys puolimaratonilla

Lauantaina olin juoksemassa Haapajärvellä Kuusaa maratonilla puolikasta. Tapahtuma oli mulle tuttu jo viime vuodesta, juoksin silloinkin puolikkaan ja silloisen ennätykseni siellä. Ja jälleen kerran onnistuin parantamaan ennätystäni, vaikka se ei todellakaan ollut tarkoitus. Mun piti ottaa juoksu rennosti hyvänä pitkänä treeninä ja tähtäsin aikaan 1h 50 - 52 min. 

Ilma oli samanlainen kun viime vuonna, asteita oli jotain vähän päälle parikyt, pilviä oli aika paljon ja tuuli aika kovaakin, joten liian kuuma ei tullut. Mulla oli mukana taas 4 desilitraa urheilujuomaa ja juomapisteitäkin oli tasaisesti, noin 3 kilsan välein muistaakseni. 

Fiilis mulla ei ollut kovin hyvä ja kisapaikalla mietinkin, että olisimpa lähtenyt vain varttimaratonille. Alkuun juoksin kolme ekaa kilsaa 5:30 - 5:40 vauhtia. En välittänyt siitä että kaikki menivät edelle, ajattelin vain että ei kiinnosta yhtään mun sijoitus tänään, mä juoksen vain oman juoksun. Kolmen kilsan jälkeen kiristin vauhtia 5:15 min/km, joka oli vauhti jolla ajattelin juosta loppuun asti. Tuolla vauhdilla aloin saavuttamaan muita juoksijoita ja yhdestä porukasta eräs mies päätti lähteä samalla vauhdilla jatkamaan matkaa mun kanssa. Pari kilsaa hän juoksikin mun vauhtia mutta jäi sitten krampin takia venyttelemään. Jatkoin matkaa yksikseni kunnes 8 - 8,5 kilsan kohdalla ohitin vanhempaa miestä ja hän alkoikin juttelemaan mulle. Juoksin sitten koko loppukierroksen eli kolme kilometriä hänen kanssaan jutustellen. Vauhti tippui ikävästi sinne 6 min/km paikkeille, mutta en kehdannut sanoa että haluaisin mennä kovempaa. Kun eka kierros päättyi sanoin, että nyt kyllä kiristän vauhtia ja  hän sanoi että antaa mennä vaan. Toinen kierros menikin aika kovaa, keskivauhti varmaan jotain 5 min/km ja allekin. 11 ekaa kilsaa tuli aikaan 59 min ja loput 10 kilsaa about 49 minuuttiin. Kun lähdin juoksemaan toista kierrosta kovaa otin riskin. Ajattelin, että tuskin tulen jaksamaan tätä loppuun asti, mutta katsotaan nyt kuin käy. Yllättäen sitä jaksoinkin tosi hyvin, vain vastatuulessa ja pienissä nousuissa vauhti hidastui max 5:15 min/km. 
Tosi harmi, että viimeiset 1,5 kilsaa joutui puskemaan suoraan vastatuuleen, loppuajasta olisi ehkä saanut nipistettyä joitain sekunteja. Tulin kuitenkin maaliin ajalla 1h 48 min 23s ja sijoitukseni oli 3/4.
Hyvävoimainen olin juoksun jälkeen, kävin vielä illalla kävelemässä ja jalat tuntuivat aika normaaleilta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti