maanantai 21. elokuuta 2017

Treenikatsaus viikkoon 33

Viime viikko oli periaatteessa toinen kova viikko peräkkäin. Treenien kanssa sai kyllä venkslata sillä olin reissussa keskiviikosta sunnuntaihin. Niimpä juoksin maanantaista keskiviikkoon ja kun ottaa huomioon edellisen viikon sunnuntain pitkiksen niin juoksukilometrejä kertyi neljän päivän aikana 50. Pikkuisen keskiviikkoaamun lenkillä vasemman jalan penikoihinkin sattui pitkästä aikaa, joten neljän päivän juoksutauko teki varmasti ihan hyvää. Ja toki noina päivinä tuli käveltyä ihan kiitettävästi.

Maanantaina oli siis mun ihka ensimmäinen kesälomapäivä ja aloitin sen kolmen tunnin ulkoilulla. Kävelin ja pyöräilin kameran kanssa lintuja kuvaten. Päivällä hölkkäilin kevyesti 45 minuuttia ja siihen päälle tein 15 minuuttia kotijumppaa. Illalla vielä kävelin 3,5 kilsaa.

Tiistaina tein nostalgiatreenin. 3 minuuttia kovaa, 2 minuuttia kevyesti ja tätä vuorottelin 50 minuutin ajan. En ole moneen vuoteen tehnyt tämän tyyppistä treeniä ja huhhuh että oli killeriä! Varsinkin kun oli pari tuntia aikaisemmin vetänyt kunnon burgeriannoksen naamaan. Ei kauhean hyvältä juoksu tuntunut kun mahassa painoi raskas ruoka, joka suolaisuudensa takia janotti heti ensi metreistä lähtien. Tarkoitus oli tehdä tuota treeniä 60 minuuttia mutta en millään pystynyt. Nuo kovat osuudet halusin juosta alle 5 min/km vauhdilla. Alkuun verkkailin 10 minuuttia ja loppuverkan tein tällä kertaa avojaloin kävellen, ravistellen ja venytellen jalkoja ja vähän kevyen kevyesti hölkkäillen nurmikolla. Yhteensä kilsoja kertyi 10,9 km.


Keskiviikkona jouduin tekemään toisen kovan treenin ja vieläpä aamulla. 10 minuutin verkan jälkeen 45 minuuttia reippaasti 5 - 5:30 min/km vauhdilla. Yllättäen tää lenkki kulkikin tosi hyvin, varmaanki mun kroppa on kesän aikana tottunut noihin aamulenkkeihin. Reipas vauhti tuntui tosi hyvältä ja välillä meinasi vauhti kiihtyä ulos tavoiteajasta. Reippaan osuuden keskivauhdiksi tuli 5:10 min/km. Loppuun verkkailin vielä 5 minuuttia ja tunnin treenille mittaa tuli 10,9 km. 

Loppu viikko menikin siellä reissussa ja sunnuntaina tein illalla ennen nukkumaanmenoa kehonhuoltojoogan 30 min.

Ma: Juoksu 6,8 km / 45 min. Keskisyke 146, -vauhti 6:39 min/km.
Ti: Juoksu 10,9 km / 60 min, josta alkuverkkaa 1,45 km / 10 min. 
Ke: Juoksu 10,9 km / 60 min, josta verkat yhteensä 2,2 km / 15 min. 
Su: Kehonhuoltojooga 30 min.

maanantai 14. elokuuta 2017

Treenikatsaus viikkoon 32 - maratonkestävyyttä kehittävä viikko

Hyvä treeniviikko takana, juoksukilometrejä kertyi mukavasti 45,4 km. 
Jalat tuntuivat koko viikon aivan uskomattoman kevyiltä ja virkeiltä, ne olisivat halunneet mennä kovempaa mutta harmi ettei sydän ollut samaa mieltä. Se hakkasi sellaisia lukemia, että joutui vauhdin kanssa himmailemaan ja sekös vasta on ärsyttävää. 
Maanantaina heräsin kovaan kurkkukipuun ja illalla töiden jälkeen napsein tyrnejä pakkasesta aika reippaalla kädellä. Tiistaina herätessäni kurkku oli jo paljon vähemmän kipeä. Koko viikon ajan söin päivittäin tyrnejä ja kurkkukipu ei ole pahentunut, mutta joka päivä on ollut karheutta havaittavissa. Mä uskon että tyrneissä on taikaa ja saan taltutettua tän kurkkukivun niiden avulla. Mulla on kyllä ollut monena vuonna peräkkäin ikävä tapa tulla kipeäksi just elokuussa, mutta toivottavasti tää ei tästä pahene. 

Mun viimeinen työviikko oli ikävästi iltavuoroviikko, joten jouduin tekemään parit lenkit aamulla. Maanantaina kurkkukivusta huolimatta kävin tekemässä kevyen 45 minuutin lenkin aamulla. Tällä kertaa aamulenkki kulki aivan kuin normaalit iltapäivälenkit. Jalat olivat niin kevyet, eikä sykkeenkään kanssa ollut minkäänlaisia ongelmia. Lenkki oli jopa nautittava, mitä mun aamulenkit ei yleensä ole. 

Keskiviikkona oli viikon ainoa aamuvuoro, joten sille suunnittelin kovaa lenkkiä. Juoksin 10 minsaa verryttelyksi ja sen jälkeen 40 minuuttia reippaasti, keskivauhti oli tarkoitus pitää 5 - 5:45 min/km. Ekat 20 minuuttia juoksin vauhti lähempänä 5:45 ja toiset 20 minuuttia lähempänä 5 min/km. Keskivauhdiksi reippaalle osuudelle tuli 5:14 min/km ja sen keskisyke oli vain 166. Juoksu tuntuikin mukavan kevyeltä ja välillä joutui vähän hillitsemään itseään ettei aivan liikaa vauhtia kiihdytellyt. Loppuun vielä verkkaa toiset 10 minuuttia ja yhteensä kilsoja kertyi 10,7 tuntiin. 

Torstaina piti juosta taas 45 minuuttinen pk, mutta se ei kulkenut nyt niin hyvin kuin maanantaina. Olin ihan super väsynyt, joten päätin lyhentää lenkkiä hieman. Illalla töiden jälkeen tein Yogaiasta 40 minuuttia corea ja selkää.

Perjantai ja lauantai oli lepoa ( muuttopäivät, nyt en virallisesti asu enää Kokkolassa ;( ) ja sunnuntaina juoksin pitkiksen. 2 tuntia 20 minuuttia kului tosi nopeasti pohdiskellen syntyjä ja syviä. Vauhtikaan ei ollut huonoimmasta päästä 6:28 min/km. Kilometrejä kertyi 21,7. 
Illalla tein 20 minuuttisen lantiota avaavan joogan ja ai että se teki hyvää pitkispäivän päätteeksi. 



Ma: Juoksu 45 min / 6,7 km. Keskisyke 147, -vauhti 6:43 min/km.
Ti: Lepo.
Ke: Juoksu 60 min / 10,7 km. 10 min verkka 1,6 km + 40 min reipas 5:14 min/km, 7,6 km + 10 min verkka 1,4 km. 
To: Juoksu 42 min / 6,3 km, keskisyke 151, -vauhti 6:41 min/km. Core ja selkä 40 min.
Pe - la: Lepo.
Su: Juoksu 140 min / 21,7 km, keskisyke 152, -vauhti 6:28 min/km. Lantiota avaava jooga 20 min.

keskiviikko 9. elokuuta 2017

Heinäkuun tavoitteet

Heinäkuun kolme tavoitetta olivat:

♥ Venyttele / joogaa monta kertaa viikossa

♥ Tee lihaskuntoa 1x / vk jos ei ole kisoja

♥ Nauti äläkä stressaa! 



I'm in love with Yogaia <3 Mitenhän pystyn enää elämään ilman sitä? Sieltä on niin ihana tehdä erilaisia tallenteita ja niiden avulla tulee tehtyä tarpeeksi kehonhuoltoa. Keskimäärin ehkä neljästi viikossa olen sieltä jotain tehnyt.


Tieten vain yhtenä ei kisaviikkona jäi lihaskunto tekemättä joten aika hyvin onnistuin tässä. Yogaiasta tuli tehtyä kevyttä lihaskuntoa aina silloin tällöin ja pari kotitreeniä tein myös. Yksi rankempi lihaskuntotreeni viikkossa riittää tällä hetkellä mulle.


Stressattua sen sijaan tuli kyllä aivan liikaa enkä oikeastaan ole kesästä nauttinut ollenkaan - erosta johtuen tietysti. Olen stressannut myös koulun alkua ja soittamista sillä sille ei nyt ole löytynyt aikaa ollenkaan. Silloin kun en ole töissä tai lenkillä pakkaan tavaroitani ja teen muuttoa. Ehkä sitten töiden loputtua toivottavasti löytäisin jostain motivaation myös soittotreeniin... Kitaran soittaminen sen sijaan kiinnostaa monen vuoden tauon jälkeen!

maanantai 7. elokuuta 2017

Treenikatsaus viikkoon 31

Jälleen kerran mulla oli kevyempi treeniviikko. Juoksin kolme kertaa, kävin salilla ja lisäksi tein keskivartaloa vahvistavia liikkeitä. 

Maanantaina tein Yogaiasta power pilateksen.

Tiistaina tein pilates flown.

Keskiviikkona kävin ekalla lenkillä. Tarkoitus oli juosta 40 minuutin pk sateessa, mutta kun olin kilsan päässä kämpältä välähti salama ja hetken päästä jyrähti ja päätin lyhentää lenkkiä. Sateessa voin juosta mutta ukkoseen en kyllä jää. Niimpä juoksin vain puoli tuntia ja 4,7 km.
Illalla tein Yogaiasta rentouttavan, yläkehoa avaavan harjoituksen. 

Torstaina iltavuoron jälkeen tein rentouttavan somaattisen venyttelyn.

Perjantaina lähdin lenkille. Tällä kertaa sykevyöstä oli loppunut patteri joten jouduin juoksemaan ilman sykkeenmittausta. Juoksin 45 minuuttia ja lenkin puolessa välissä tein 8 x 50 metrin kovaa mutta rentoa vetoa. Kilsoja kertyi 7,15km.


Lauantaina lähdin salille tekemään lyhyen treenin yläkropalle ja käsille.

Sunnuntaina kävin kevyellä lenkillä, jonka tilastot on hirveää luettavaa. 70 min, 9,5 km, keskisyke 151, keskivauhti 7:23 min/km. 
Syke oli todella korkealla enkä saanut pidettyä sitä mitenkään alle 150. Toivon että korkea syke johtui vain myöhään valvomisesta. Tällä hetkellä kurkku on kyllä vähän kipeä... 

Ma: Power pilates 30 min.
Ti: Pilates flow 40 min.
Ke: Juoksu 30 min / 4,7 km, keskisyke 149, -vauhti 6:22 min/km. Rentouttava yläkehoa avaava tunti 30 min.
To: Rentouttava somaattinen venyttely 30 min.
Pe: Juoksu 45 min / 7,15 km, keskivauhti 6:18 min/km.
La: Sali 35 min.
Su: Hölkkä 70 min / 9,5 km, keskisyke 151, -vauhti 7:23 min/km.

tiistai 1. elokuuta 2017

Treenikatsaus viikkoon 30 - maratonkestävyyttä kehittävä viikko

Viime viikko oli kovemman puoleinen viikko sisältäen neljä lenkkiä joista yksi oli kisat. 

Maanantaina oli lepoa ja tein iltavuoron päätteeksi 15 minuutin coretreenin Yogaiasta.

Tiistaina mulla oli taas iltavuoro, joten piti lähteä aamulenkille. Aamulenkit ei tosiaankaan oo se mun juttu, jalat olivat nytkin ihan voimattomat ja syke 120 pelkässä kävelyssä. Asiaa ei auttanut että mun piti juosta kova lenkki. Alkuun hölkkäsin 10 minuuttia verkkaa 1,5 kilsaa, mutta koska siinä jo olo oli hengästynyt, päätin että otan reippaan 50 minuuttisen vähän rauhallisemmin vaikka ohjelmassa oli annettu vauhdiksi 5 - 5:30 min/km. Kiristin kyllä tuntuvasti vauhtia mutta koitin pitää juoksun mahdollisimman rentona, vauhtia en katsonut juuri ollenkaan vaan juoksin kroppatuntumalla. Puolessa välissä alkoi kuitenkin tuntua niin raskaalta että päätin lyhentää lenkkiä kymmenellä yhdeksällä minuutilla. Juoksin siis 41 minuuttia 50 sijaan ja keskivauhti oli 5:35 min/km eli en kauaksi jäänyt tavoitteestani. Keskisyke tuolla reippaalla osuudella oli 172. Loppuun vielä verkkasin 1,4 kilsaa / 10 minuuttia. Kokonaisuudessaan lenkille tuli mittaa 10,3 km. 
Iltavuoron jälkeen tein vielä 40 minuutin rentouttavan joogan.

Keskiviikkona joogailin rennon yinin 45 minuuttia.

Torstaina pääsin normaalisti iltapäivällä lenkille ja kyllä muuten kulki juoksu niin hyvin että huhhuh. Tarkoitus oli juosta 50 minuuttia syke alle 150 mutta juoksu tuntui niin ihanalta että juoksin aivan pikkasen yli 50 min että sain 8 kilsaa täyteen. 

Perjantaina oli lepoa. 

Lauantaina oli kisat, josta enemmän edellisessä postauksessa. Kisojen päätteeksi kävin illalla vielä kävelemässä avojaloin 45 minuuttia.

 Sunnuntaina kävelin tunnin ihanassa helteessä ja illalla vielä hölköttelin 43 min / 6,6 km. Yleensä pidän kisojen jälkeisen päivän lepopäivänä mutta nyt halusin kokeilla miltä juoksu tuntuu, sillä jalat eivät yhtään olleet kipeät puolikkaasta. Juoksun aikana niistä kyllä huomasi, että ovat hieman väsyneet mutta aivan mukavasti lenkki silti kulki. 

Ma: Coretreeni 15 min.
Ti: Juoksu 61 min / 10,3 km. Rentouttava jooga 45 min.
Ke: Rento yin 45 min.
To: Juoksu 52 min / 8 km, keskisyke 145, -vauhti 6:33 min/km.
Pe: Lepo.
La: Kisat, 21 km / 1h 48 min + verkat 1,85 km. Kävely 45 min.
Su: Kävely 1 h. Juoksu 43 min / 6,6 km, keskisyke 145, -vauhti 6:31 min/km.

Yhteensä juoksukilometrejä kertyi viikossa 47,75 km, aivan hyvä määrä ajatellen että maratoniin on kaksi täyttä kuukautta!