maanantai 14. elokuuta 2017

Treenikatsaus viikkoon 32 - maratonkestävyyttä kehittävä viikko

Hyvä treeniviikko takana, juoksukilometrejä kertyi mukavasti 45,4 km. 
Jalat tuntuivat koko viikon aivan uskomattoman kevyiltä ja virkeiltä, ne olisivat halunneet mennä kovempaa mutta harmi ettei sydän ollut samaa mieltä. Se hakkasi sellaisia lukemia, että joutui vauhdin kanssa himmailemaan ja sekös vasta on ärsyttävää. 
Maanantaina heräsin kovaan kurkkukipuun ja illalla töiden jälkeen napsein tyrnejä pakkasesta aika reippaalla kädellä. Tiistaina herätessäni kurkku oli jo paljon vähemmän kipeä. Koko viikon ajan söin päivittäin tyrnejä ja kurkkukipu ei ole pahentunut, mutta joka päivä on ollut karheutta havaittavissa. Mä uskon että tyrneissä on taikaa ja saan taltutettua tän kurkkukivun niiden avulla. Mulla on kyllä ollut monena vuonna peräkkäin ikävä tapa tulla kipeäksi just elokuussa, mutta toivottavasti tää ei tästä pahene. 

Mun viimeinen työviikko oli ikävästi iltavuoroviikko, joten jouduin tekemään parit lenkit aamulla. Maanantaina kurkkukivusta huolimatta kävin tekemässä kevyen 45 minuutin lenkin aamulla. Tällä kertaa aamulenkki kulki aivan kuin normaalit iltapäivälenkit. Jalat olivat niin kevyet, eikä sykkeenkään kanssa ollut minkäänlaisia ongelmia. Lenkki oli jopa nautittava, mitä mun aamulenkit ei yleensä ole. 

Keskiviikkona oli viikon ainoa aamuvuoro, joten sille suunnittelin kovaa lenkkiä. Juoksin 10 minsaa verryttelyksi ja sen jälkeen 40 minuuttia reippaasti, keskivauhti oli tarkoitus pitää 5 - 5:45 min/km. Ekat 20 minuuttia juoksin vauhti lähempänä 5:45 ja toiset 20 minuuttia lähempänä 5 min/km. Keskivauhdiksi reippaalle osuudelle tuli 5:14 min/km ja sen keskisyke oli vain 166. Juoksu tuntuikin mukavan kevyeltä ja välillä joutui vähän hillitsemään itseään ettei aivan liikaa vauhtia kiihdytellyt. Loppuun vielä verkkaa toiset 10 minuuttia ja yhteensä kilsoja kertyi 10,7 tuntiin. 

Torstaina piti juosta taas 45 minuuttinen pk, mutta se ei kulkenut nyt niin hyvin kuin maanantaina. Olin ihan super väsynyt, joten päätin lyhentää lenkkiä hieman. Illalla töiden jälkeen tein Yogaiasta 40 minuuttia corea ja selkää.

Perjantai ja lauantai oli lepoa ( muuttopäivät, nyt en virallisesti asu enää Kokkolassa ;( ) ja sunnuntaina juoksin pitkiksen. 2 tuntia 20 minuuttia kului tosi nopeasti pohdiskellen syntyjä ja syviä. Vauhtikaan ei ollut huonoimmasta päästä 6:28 min/km. Kilometrejä kertyi 21,7. 
Illalla tein 20 minuuttisen lantiota avaavan joogan ja ai että se teki hyvää pitkispäivän päätteeksi. 



Ma: Juoksu 45 min / 6,7 km. Keskisyke 147, -vauhti 6:43 min/km.
Ti: Lepo.
Ke: Juoksu 60 min / 10,7 km. 10 min verkka 1,6 km + 40 min reipas 5:14 min/km, 7,6 km + 10 min verkka 1,4 km. 
To: Juoksu 42 min / 6,3 km, keskisyke 151, -vauhti 6:41 min/km. Core ja selkä 40 min.
Pe - la: Lepo.
Su: Juoksu 140 min / 21,7 km, keskisyke 152, -vauhti 6:28 min/km. Lantiota avaava jooga 20 min.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti