lauantai 12. tammikuuta 2019

Asioita, joita haluan tehdä vuonna 2019

Listasin tähän kymmenen asiaa, joita minä haluaisin tehdä vuonna 2019. Asiat ovat sellaisia, joita en ole koskaan tehnyt tai olen tehnyt joskus kauan sitten, mutta haluaisin kokeilla uudestaan. 

1. Ratsastus
 Olen muistaakseni viimeksi yläasteella istunut hevosen selässä, siitä on todella kauan! Tykkään hevosista ja joskus olen ratsastanut enemmänkin, mutta mikään kunnon heppatyttö en ole ollut. Olisi ihana päästä pitkästä aikaa tallille ja tunnille, vaikka mitään tuskin enää osaisin.

2. Tanssi
Mä niin haluan aloittaa jollakin tanssitunnilla käymisen ensi vuonna! Tyylillä ei ole niin väliä, kaikki tanssi on kivaa!

3. Hiihtotapahtumaan osallistuminen
Tätä oon miettinyt jo monen vuoden ajan, mutta aina on ollut joku (teko)syy, etten ole lähtenyt. Kyseessä ei olisi kilpailumielessä osallistuminen vaan ihan kuntoilun kannalta. Juoksutapahtumia on tullut kierrettyä vaikka millä mitalla, miksen siis menisi hiihtotapahtumaan.

4. Hankkia rillit
Nyt mä itsekin huomaan sen, että näkö on heikentynyt paljon. Tänä vuonna tulee lasien hankkiminen ajankohtaiseksi, sitten kun on varaa...

5. Matkustaa kaupunkiin, jossa en ole ennen käynyt
Oli se sitten ulkomailla tai Suomessa. Kotimaanmatkailu kiinnostaa mua tosi paljon, sitä tulee niin vähän tehtyä. En ole esimerkiksi koskaan käynyt Turussa. Myös Kolilla retkeily on ollut pitkään haaveena.

6. Pulahtaa avantoon
Tästäkin olen jo jokusen vuoden haaveillut. En tiiä pystyisinkö, vihaan kylmää vettä. Mutta hei, välillä pitää haastaa itseään ja voin kuvitella sen fiiliksen, kun uskaltautui sittenkin hyiseen veteen.

7. Kierrättää muovia
Sekä lisäksi vähentää muovin käyttöä. Mietin paljon pieniä juttuja, joita voisin omalta osaltani tehdä tän muoviin hukkuvan maapallon hyväksi. Esimerkiksi niiden muovisten hedelmäpussien korvaaminen kestopusseilla, muovisissa pulloissa olevien saippuoiden korvaaminen palasaippuoilla ja ylipäätään ostaa vähemmän muovikrääsää.

8. Vähentää lihansyöntiä entisestään
En edelleenkään halua olla minkään ruoka-asian kanssa 100% ehdoton, mutta pyrin korvaamaan lähes kaikki syömäni liha- ja kanatuotteet kasvisvaihtoehdolla.

9. Nähdä livenä bändi, jota en ole ennen nähnyt
Tää tulee tapahtuun maaliskuussa kun meen kuunteleen ku VHB, Kuoppis ja Jylli soittaa KINGSTON WALLIII ÄÄÄÄÄ!  

10. Vuosi ilman humalaa? 
Tän mä keksein oikeestaan eilen. Joskus muistaakseni olen ollut vuoden juomatta itseäni känniin, eikä sen pitäisi olla muutenkaan mikään vaikea juttu. Mutta sitten siinä on se sosiaalinen aspekti. Toisaalta, herran jumala, jos ei osaa pitää hauskaa kavereiden kanssa ilman känniä niin aika huolestuttavaa. Ja en oikeestaan ymmärrä, mitä hyötyä humalahakuisesta juomisesta on, eihän siinä järjellä ajateltuna ole mitään järkeä. Ihminen on vaan tyhmä.


Tätä vuotta leimaa omasta fyysisesta ja henkisestä terveydestä huolehtiminen. Paljon nykyään mietin sitä, mitä mä syön ja mikä on just mun kropalle hyväksi.
Liikunta taas on parasta lääkettä sekä keholle että mielelle ja siitä en ikinä voisi luopua.
Haluan helliä mun aivoja, ja yritän päästä irti jatkuvasta puhelimen räpläämisestä ja antaa mun aivoille aikaa levätä ja palautua.
Toisaalta en halua tehdä mun elämästä liian hankalaa ja rajoittunutta, vaan tietty rentous pitää olla mukana. Haluan että mulla on oikeesti hyvä olla ja edellytykset siihen, että voisin olla onnellinen ja tyytyväinen mun elämään.
Sä itse oot sun oman elämän tärkein ihminen, joten mikset huolehtis itsestäs niin hyvin kuin mahdollista?

keskiviikko 2. tammikuuta 2019

Joulukuun treenit

Haluaisin edelleen kirjoittaa liikunnasta ja treeneistä. Ajattelin, että tekisin kerran kuussa pienen koonnin kuukauden treeneistä ja kirjaisin yhden viikon treenit tarkemmin tänne.
Joulukuussa palasin takaisin juoksun pariin. Tarkoituksena oli juosta noin 20 kilometriä per viikko, lisäksi tehdä yksi kuntosalitreeni ja käydä kerran viikossa sählyssä, jos mahdollista.
 Joulukuussa pääsin vihdoin hiihtämään, ja osan juoksutreeneistä korvasinkin hiihdolla. Hiihtokilometrejä kertyi 83,8 ja juostua tuli 66,5 kilometriä. 

Juoksu on kulkenut huonosti, niin kuin odotinkin. Sykkeet ovat korkealla ja vauhdit hidasta matelua, mikä ärsyttää todella paljon. Kaiken lisäksi penikat ovat alkaneet taas kipuilla ihan kunnolla. Olen ollut tässä samassa tilanteessa monta kertaa aiemminkin, ja tiedän, että kun vaan jaksaa tehdä duunia, niin kyllä ne juoksuvauhdit siitä paranee. Olen kuitenkin epäileväinen sen suhteen, että vielä ensi kesäksi pääsisin sellaiseen kuntoon, että voisin haaveilla ennätyksistä. Lisäksi pitäisi päättää haluanko keskittyä johonkin tiettyyn matkaan, vai haluanko juosta maratonin. En ole parhaimmillani pitkillä matkoilla, vaan omat vahvuuteni löytyvät 10 kilsan ja sitä lyhyemmiltä matkoilta. Lisäksi viime kesänä heräsi innostus ratamatkoihin, ja kiinnostaisi treenata ja kisata niissä, esimerkiksi 800 metrillä. Mutta tämä vaatisi valmennusta eikä silloin voisi haaveilla maratoneista. Toisaalta taas on kiva juosta matkoja laidasta laitaan. 

Joulukuun ensimmäisen viikon treenit:
Ma: Juoksu 30 min / 4,3 km, välissä 4 x 60 metrin vetoja. Keskisyke 150, keskivauhti 6:58 min/km. Kotona vähän core-liikkeitä. 

Ti: Kuntosali 47 min.

Ke: Juoksu 30 min / 4,3 km, välissä 4 x 60 metrin rullauksia. Keskisyke 151, keskivauhti 6:58 min/km.

To: Kävely 35 min. 
Juoksu 50 min / 6,8 km. Keskisyke 147, keskivauhti 7:20 min/km.

Pe: Hiihto 38 min / 8,2 km. Keskisyke 177. 

La: Hiihto 47 min / 9,9 km. Keskisyke 174.

Su: Hiihto 49 min / 9,9 km. Keskisyke 175.



Ensimmäinen kunnon treeniviikko ei ollut ohjekirjan mukaan kevyt viikko vaan aloitin heti kunnon rytäkällä. Lähdin viikonlopuksi Rovaniemelle pienelle lomalle, koska halusin niin kovasti hiihtämään, eikä Keski-Pohjanmaalla pystynyt vielä hiihtää. Ennen reissua halusin kuitenkin ottaa tuntumaan juoksuun ja kävin tekemässä kolme lenkkiä. Siksipä lepopäivä jäi pitämättä. 
Rovaniemellä hiihdin Ounasvaaran rinnettä, eikä se ollut mikään kevyin reitti, pelkkää mäkeä, tasaista pätkää oli vain urheilustadionilla. Yhtään pidempiä lenkkejä en olisi siellä jaksanut hiihtää. Mutta ai että, hiihto on kyl parasta.

maanantai 31. joulukuuta 2018

12 miinus 2 juttua vuodelta 2018

Lisäksi yksi kuva jokaiselta kuukaudelta! 

Vuoden helpotus: Töiden saaminen välivuodelle. Kun keväällä päätin pitää välivuoden, ei mulla ollut mitään töitä tiedossa syksylle. Kesän aikana mua kysyttiin töihin parilta eri taholta, ja syksyllä töitä on ollut sopivasti ja olen pärjännyt oikein hyvin. Hassua, miten elämä kantaa!



Paras onnistuminen: Hmm, erosta yli pääseminen.



Vuoden suurin saavutus: Kaikki vuoden juoksusaavutukset, olin elämäni parhaassa kunnossa. Harmiksi kesän kunto on kaukana menneisyydessä ja luulen, että sen uudelleen saavuttaminen ensi kesäksi ei onnistu. 



Päälimmäinen tunne vuodesta: Tämäkin vuosi oli yhtä tunteiden vuoristorataa. Oon ollut todella surullinen ja ahdistunut, välillä onnellinen ja iloinen, haikea ja tyhjä sekä äärimmäisen kettuuntunut. Vaikka tapahtui paljon kivojakin asioita, päälimmäinen fiilis vuodesta 2018 on kuitenkin huono.


Paras muisto vuodelta: Kesä oli tosi kiva kokonaisuudessaan. Jos joku yksittäinen pitää sanoa, niin A Perfect Circlen keikka Sidewaysissa ja minä eturivissä, hurrrr.


Koukuttavin tv-sarja:  Skam. Aloin katsomaan Skamia kaverin suosituksesta loppukeväällä / kesällä ja huhhei, se oli niin hyvä! Oon tosi harmissani, ettei sitä tehty noista hahmoista enempää.



Vuoden biisilöytö: En oo koskaan kuunnellut niin paljon musiikkia kuin vuoden 2018 aikana. Löysin paljon uusia kiinnostavia bändejä ja hyviä biisejä. Tein yhden mun elämän tärkeimmistä musiikillisista löydöistä tänä syksynä ja se on Antti Aution musiikki. En voi käsittää, kuinka joku voi niin kauniisti muotoilla sanoiksi asiat, joita itsekin olen kokenut, tuntenut tai ajatellut. Tai enhän minä tiedä, mikä hänen perimmäinen ajatuksensa lyriikoissaan on, mutta mulle tulee niistä vahvat mielleyhtymät omiin kokemuksiini. Myös musiikki itsessään uppoaa tähän naiseen. Jos joku yksittäinen biisi pitää sanoa, niin olkoon se Kivi.


Ultimaattisin herkku: Ruuista (ruoista) bataatticurry, voisin syödä pelkästään tätä koko tulevan vuoden, ja makeista herkuista Lauran suklaakakku.


Nerokkain keksintö: Kananmunan laittaminen aamupuuroon. Ihan paras juttu, hyvä proteiinilisä aamupalalle, pelkkä kaurapuuro ei ainakaan mun nälkää pidä kovin kauaa poissa, mutta eron huomaa selkeesti kun sekoittaa puuron joukkoon munan. Lisäksi tuo samettisen koostumuksen ja oudon kermaisen maun. Hyvä juttu siis!


Vuoden 2018 opetus: Hah, voisin keksiä tähän jotain tosi syvällistä, mutta sanotaanko vaikka semmonen hauska juttu, että ei kannata ottaa elämäänsä takaisin ihmistä, jonka on joskus päästänyt menemään.


Idea postaukseen tästä Saijiksen postauksesta.